2. maj 2017

Louise Klinge fra INSS vinder Ph.d. Cup 2017

Lærerens relationskompetence

I finalen var tre naturvidenskabsfolk og én fra sundhedsvidenskab, mens Louise repræsenterede humaniora og sin forskning i lærerens relationskompetence.

Louise Klinge

Louise Klinge var blandt de fem finalister i årets Ph.d. Cup, som lørdag den 29. april dystede i at formidle deres forskning på tre minutter på tv. Louise løb af med sejren for åben skærm i kåringsshowet, der blev vist på DR2 lørdag den 29. april kl. 20.00.

Se Louises præsentation i kåringsshowet
(44:10 min. inde i udsendelsen).

Ph.d.-afhandling om lærernes relationskompetence

Indholdet i Louises formidlingsindslag var hendes forskning ifm. med hendes ph.d.-afhandling "Lærerens relationskompetence. En empirisk undersøgelse af, hvordan lærerens relationskompetence viser sig i interaktioner med elever og klasse i almenundervisningen i folkeskolen”. Afhandlingen blev forsvaret den 11. marts 2016 på INSS.

Louise ønskede i afhandlingen at give eleverne sin stemme og med deltagelsen i Ph.d. Cup at sætte mere fokus på lærerens relationskompetence. Lærerens relation til eleverne er vigtig for elevernes faglige udbytte og trivsel i skolen, men det har hidtil beroet på lærerens personlig evne. Der sker ikke en systematisk kvalificering af lærernes relationskompetence på læreruddannelsen og forskningen har hidtil ikke kvalitativt undersøgt emnet. Med sin ph.d. håber Louise, at fremhjælpe en professionel forståelse af relationskompetencen, som kan inddrages i læreruddannelsen.

Om Ph.d. Cup

Sammen med vindertitlen modtager Louise et rejsegavekort på 10.000 kr. og er sammen med de øvrige finalister portrætteret i temaavisen “Videnskapløb”.
Læs portrætartiklen her.

Ph.d. Cup er udviklet af Information i samarbejde med Lundbeck Fonden og DR med formålet at sætte fokus på forskning, formidling og samarbejdet forskere og medier imellem. Læs mere her.