7. marts 2014

Jobopslag: 3 ordbogsredaktører til Ordbog over det norrøne prosasprog ved Nordisk Forskningsinstitut

På Nordisk Forskningsinstitut er 3 stillinger som ordbogsredaktør ved Ordbog over det norrøne prosasprog ledige til besættelse 1. juni 2014 eller snarest derefter.

Nordisk Forskningsinstitut består af Den Arnamagnæanske Samling, Afdeling for Dialektforskning og Afdeling for Navneforskning med i alt ca. 70 medarbejdere.

Ordbog over det norrøne prosasprog er en del af Den Arnamagnæanske Samling. Ordbogen registrerer ordforrådet i det sprog der foreligger i norske og islandske håndskrifter fra ca. 1150 til 1540. Når det gælder norske tekster er grænsen dog sat til ca. 1370. Se i øvrigt ordbogens website.

Kvalifikationer

Vi søger personer med uddannelse som cand.mag., mag.art. e.l. med solide kundskaber i norrønt sprog og litteratur. Øvelse i læsning af unormaliserede tekster og håndskrifter vil være en ønskelig kvalifikation. Hertil kommer erfaring med leksikografisk arbejde, herunder databaser og tekstkorpora.

Vi forventer, at du behersker dansk og engelsk og helst også moderne islandsk. Du skal endvidere være i besiddelse af et godt overblik, kunne arbejde struktureret og samtidig have sans for præcision og detaljen.

Ved besættelse af stillingen vil vi især lægge vægt på de ønskede sprogkundskaber og erfaring med redaktionsarbejde ved hjælp af moderne teknik.

Profil

Du kan både arbejde med selvstændige opgaver og med fælles opgaver i nært samarbejde med kolleger. Du er en person med gode samarbejdsevner og overskud. Du er målrettet, god til at prioritere, fleksibel og omstillingsparat. Du bidrager aktivt til et positivt arbejdsmiljø.

Vi tilbyder:

En travl og dynamisk arbejdsplads med en åben omgangstone samt gode faglige og personlige udviklingsmuligheder.

Spørgsmål til stillingen kan rettes til institutadministrator Jytte Sander French (jsf@hum.ku.dk) tlf. 3532 8467 eller 2160 8829.

Løn- og ansættelsesforhold

Ansættelse og aflønning sker i henhold til gældende overenskomst mellem Finansministeriet og AC med mulighed for forhandling af kvalifikationstillæg. Arbejdstiden er 37 timer om ugen.

Ansøgning

Send elektronisk ansøgning, bilagt CV samt dokumentation for uddannelse, ved at klikke på ”udfyld ansøgningsformular”- knappen i opslaget på https://jobportal.ku.dk/tap/ under Det Humanistiske Fakultet. Ansøgningen skal være universitetet i hænde senest den 4. april 2014.

Ansættelsessamtaler holdes medio april.

Vi ønsker at afspejle det omgivende samfund og opfordrer alle uanset personlig baggrund til at søge stillingen.

Det Humanistiske Fakultet er med ca. 13.000 studerende fordelt på mere end 50 forskellige fag. De humanistiske uddannelser handler om menneskets sprog, litteratur, kultur og kommunikation. Vi er ca. 800 forskere og undervisere og ca. 400 administrative medarbejdere på fakultetet. Vi bor ved Islands Brygge Metrostation.

Københavns Universitet præger aktivt sin samtid gennem fremragende forskning, uddannelse og samarbejde. KU hører til de højest rangerende universiteter i Europa og er Danmarks ældste universitet, grundlagt 1479. I dag omfatter KU 37.000 studerende og 9.000 ansatte tilknyttet seks fakulteter: humaniora, jura, natur- og biovidenskab, samfundsvidenskab, sundhedsvidenskab og teologi.