24. februar 2009

Dialektforsknings 100-års jubilæum

Monarken afventesDen 20. februar 2009 fejrede Afdeling for Dialektforskning 100-års jubilæet for udforskningen af danske dialekter og dansk talesprog.

Det blev en festdag med deltagelse af dronningen og med indslag af universitetskoret Lille MUKO.

I tre faglige foredrag perspektiveredes udforskningen af talesprog før, nu og i fremtiden. Dertil kom et festforedrag med en videnskabshistorisk og -anekdotisk beretning om hvordan indsamlingen af dialekter er foregået i løbet af de 100 år.

Jubilæumsantologien

I anledning af jubilæet har Afdeling for Dialektforskning udgivet antologien Dialektforskning i 100 år. I bogen præsenterer de nuværende medarbejdere ved institutionen centrale emner for forskningen i en række faglige artikler.