13. september 2016

Islands statsminister besøgte håndskrifterne

Håndskrifter

Under sit officielle statsbesøg i Danmark fik Islands statsminister en rundvisning i Den Arnamagnæanske Håndskriftsamling, som huser halvdelen af de uvurderlige islandske håndskrifter, der i 2009 blev optaget på UNESCO’s verdensarvsliste. Den anden halvdel befinder sig i Reykjavík.

Foto: Marie Flensborg

Statsministeren og hans hustru nærstuderer Reykjabók fra ca. 1300. Ud over Njals Saga indeholder håndskriftet bl.a. også en illustration, som er gengivet i islandske pas.

Rektor Ralf Hemmingsen bød velkommen, da Nordisk Forskningsinstitut tog imod Islands statsminister Sigurður Ingi Jóhannsson. Statsministeren og hans følge blev vist rundt i Den Arnamagnæanske Samling, der ud over de uvurderlige håndskrifter, som opbevares i en brand- og klimasikret boks, også består af et konserveringsværksted, et fotografisk atelier og et forskningsbibliotek.

Instituttets forskere præsenterede statsministeren for fem forskellige håndskrifter, blandt andet den 700 år gamle Reykjabók, der indeholder en næsten komplet afskrift af den længste og mest berømte af de islandske sagaer – Njals Saga.

Njals Saga er ligesom de andre islændingesagaer og oldtidssagaerne for nylig blevet nyoversat til dansk på baggrund af blandt andet håndskrifterne i Den Arnamagnæanske Samling i København og Reykjavík.

På hjemmesiden haandskrift.ku.dk kan du læse mere om de forskellige håndskrifter og bladre i elektroniske versioner af dem.

Om samlingen

Foto: Marie Flensborg

Rektor for Københavns Universitet er også formand for Den Arnamagnæanske Kommission.

Samlingen er opkaldt efter dens grundlægger, den islandske filolog og historiker Árni Magnússon, der kort inden sin død i 1730 testamenterede sin samling af håndskrifter samt sin formue til Københavns Universitet, hvor han var professor. Samlingen er nu delt op mellem Island og Danmark. Den blev i juli 2009 optaget på UNESCOs Memory of the World Register.

Studerende, gymnasieklasser og andre interesserede kan efter aftale besøge håndskriftsamlingen. Besøg kan aftales på adressen ami@hum.ku.dk.

Ralf Hemmingsen er i sin egenskab af rektor for Københavns Universitet formand for Den Arnamagnæanske Kommission, som blev nedsat i 1772 som bestyrelse for håndskriftsamlingen.