Anvendt sproghistorie
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Bjarne Simmelkjær Sandgaard Hansen - Foredragsholder
Vokalen i lidt udtales med e, og d'et i løbende er stumt. Intet under, at det er svært at lære at læse og stave på dansk. Eller at det er svært for udlændinge overhovedet at lære sproget.
Årsagen til den store forskel på dansk skrift- og talesprog er, at talesproget har ændret sig i rygende hast, medens skriftsproget er mere konservativt og derfor ofte afspejler et ældre – ja, i visse henseender op til 800 år gammelt – sprogstadie.
Ud over at omtale nogle af disse sproghistoriske processer tog foredraget udgangspunkt i en på dansk grund nyudviklet og potentielt banebrydende teori, som allerede støttes af solide, amerikanske forskningsresultater: at basal sproghistorisk viden kan forbedre sprogbrugernes skriftsproglige færdigheder og generelle sprogforståelse. Med andre ord: Hvis vi ikke kan fjerne sproghistorien fra retskrivningen, må vi undervise sprogbrugerne i den.
Årsagen til den store forskel på dansk skrift- og talesprog er, at talesproget har ændret sig i rygende hast, medens skriftsproget er mere konservativt og derfor ofte afspejler et ældre – ja, i visse henseender op til 800 år gammelt – sprogstadie.
Ud over at omtale nogle af disse sproghistoriske processer tog foredraget udgangspunkt i en på dansk grund nyudviklet og potentielt banebrydende teori, som allerede støttes af solide, amerikanske forskningsresultater: at basal sproghistorisk viden kan forbedre sprogbrugernes skriftsproglige færdigheder og generelle sprogforståelse. Med andre ord: Hvis vi ikke kan fjerne sproghistorien fra retskrivningen, må vi undervise sprogbrugerne i den.
25 apr. 2016 → 1 maj 2016
Begivenhed
Titel | Forskningens Døgn/Bestil en Forsker 2016 |
---|---|
Dato | 25/04/2016 → 01/05/2016 |
Hjemmeside | |
Afholdelsessted | Forskellige lokaliteter rundt om i landet |
Land/Område | Danmark |
Grad af anerkendelse | National begivenhed |
- dansk, anvendt sproghistorie
Forskningsområder
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 162188782