Anne Ring Petersen

Anne Ring Petersen

Professor

Primære forskningsområder


Billedkunsten fra 1850 til i dag, især samtidskunsten; forbindelserne mellem globalisering, migration og kultur og deres transformerende indvirkning på kunsten

Interesseområder

  • Samtidskunst, især installationskunst og 'global art'
  • Relationerne mellem globalisering, migration og kultur
  • Tværkulturelle og tværæstetiske perspektiver på kunst og kultur
  • Humanistiske bystudier, særligt forholdet mellem kunst og storby
  • Kunst i offentlige rum
  • Kulturteori

Undervisnings- og vejledningsområder

Overordnede vejledningsområder: Kulturteori, kulturanalyse, kunstteori, billedkunst, visuel kultur, performanceteater, globalisering og migration i forhold til kunst og kultur, tværkulturelle emner

Særligt kenskab til: Billedkunsten fra 1850 til i dag i dens kulturhistoriske sammenhæng og på tværs af landegrænser samt billedkunstens forbindelser til andre kunstarter og kulturformer. Har særligt interesseret mig for kunsten efter 1960, krydsfeltet mellem billedkunst og bystudier, herunder kunstens rolle i det offentlige rum (emnet for min bog Storbyens billeder. Fra industrialisme til informationsalder, 2002) og for installationskunst, herunder forbindelserne mellem installation og performance, og mellem installation og digitale medier (emnet for min disputats Installationskunsten mellem billede og scene, 2009). Jeg har desuden beskæftiget mig bredt med dansk samtidskunst og med maleri (emnet for antologien Contemporary Painting in Context, 2010+2013). I de senere år har jeg især arbejdet med samtidskunst, migration og globalisering, dvs. spørgsmål om transnationale og transkulturelle relationer og tilhørsforhold, kulturel oversættelse, hybridisering, (trans)kulturel erindring og strukturel diskrimination.

Aktuel forskning

Mit hovedområde er billedkunsten efter 1960, især samtidskunsten. Jeg interesserer mig for kunstens forbindelse til større kulturhistoriske sammenhænge og samfundsmæssige forandringer og for dens bevægelser på tværs af grænser, herunder dens forbindelser til andre kunstarter og kulturformer. Jeg har især interesseret mig for installationskunst, herunder installationskunstens forbindelser til performanceteater og  digitale medier (emnet for min disputats) samt maleriets intermediale udvidelse til 'maleri i et udvidet felt'. Siden 2010  har jeg især fokuseret på  kulturvidenskabelige migrationsstudier. Jeg undersøger sammenhængene mellem samfund, migration og kunst – især migrations betydning for kunstens udfoldelsesbetingelser og roller i samfundet samt migrationens tilstedeværelse som et ofte politiseret emne i kunsten. Mine kulturvidenskabelige migrationsstudier involverer desuden undersøgelser af transnationale og transkulturelle relationer samt spørgsmål om globalisering, postkolonialitet, strukturel diskrimination, kulturel oversættelse og diversitet samt genforhandlinger af identitet, historie og erindring påvirket af migration. Sidst, men ikke mindst, involverer feltet undersøgelser af forholdet mellem 'migration' og 'æstetik'.

Fra efteråret 2019 har jeg arbejdet på forskningsprojektet “Togetherness in Difference: Reimagining Identities, Communities and Histories Through Art” (Investigator Grant fra Novo Nordisk Fondens Komité for Forskning i Kunst og Kunsthistorie, Grant NNF19OC0053992). På baggrund af de polariserede holdninger til immigration og integration i Europa i en tid hvor fundamentale geopolitiske forskydninger er i gang med at forandre de internationale magtbalancer og transkulturelle relationer, undersøger projektet, hvordan samtidskunst kan bidrage til at genforhandle identiteter og historie og til at skabe nye fortællinger om, hvad national selvforståelse, kollektiv erindring og sociale fællesskaber er og kan rumme. Projektet tager udgangspunkt i tanken om det postmigrantiske, som i de seneste år har banet vej for en ny forståelse af migration og sociokulturel diversitet som integrerede aspekter af ethvert samfund. Konkret undersøger projektet, hvordan kunstneriske og kuratoriske praksisser er med til at forhandle de samfundsmæssige konflikter, som nødvendigheden af at lære at leve sammen i forskelligheden skaber, og hvordan de bidrager til at skabe større rummelighed og anerkendelse af immigranter og deres efterkommere som ligeværdige deltagere i demokratiske samfund. Projektet undersøger - gennem kunsten - hvordan disse processer udspiller sig i ’postmigrantiske’ offentlige rum, og det fokuserer primært på Danmark, Tyskland og Storbritannien.

Fra 2016-2018 deltog jeg i det FKK-støttede kollektive forskningsprojekt ”Art, Culture and Politics in the ’Postmigrant Condition’”. Med udgangspunkt i det tyske begreb postmigration udviklede projektet en ny forståelse af og tilgang til nogle af de kulturelle forandringer, som befolkningsbevægelser efter 2. Verdenskrig har afstedkommet i de europæiske samfund. For projektets hjemmeside, se: https://www.sdu.dk/en/om_sdu/institutter_centre/ikv/forskning/forskningsprojekter/postmigration

Fra 2010 til 2014 var jeg koordinator af det tværfaglige og tværuniversitære forskernetværk Network for Migration and Culture (tidligere Netværk for kulturvidenskabelige migrationsstudier) og bevillingshaver for netværkets bevilling fra FKK 2011-2014.

Jeg har således solid erfaring med forskningssamarbejde og netværksledelse samt med at skaffe eksterne forskningsmidler og samarbejde om forskningsansøgninger på både et nationalt og internationalt plan.

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    The Culture of Migration: Politics, Aesthetics and Histories

    Moslund, S. P. (red.), Petersen, Anne Ring (red.) & Schramm, M. (red.), 2015, London og New York: I.B. Tauris. 346 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologifagfællebedømt

  2. Udgivet

    Mining the Museum in an Age of Migration

    Petersen, Anne Ring, 2014, The Postcolonial Museum: The Arts of Memory and the Pressures of History. Chambers, I., De Angelis, A., Ianniciello, C., Orabona, M. & Quadraro, M. (red.). 1 udg. Farnham: Ashgate, s. 125-136 12 s. 9

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  3. Udgivet

    The locations of memory: Migration and transnational cultural memory as challenges for art history

    Petersen, Anne Ring, 2013, I: Crossings. 4, 2, s. 121-137 17 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Identity Politics, Institutional Multiculturalism, and the Global Artworld

    Petersen, Anne Ring, mar. 2012, I: Third Text. 26, 2, s. 195-204 10 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  5. Udgivet

    Installation Art: Between Image and Stage

    Petersen, Anne Ring, 2015, Copenhagen: Museum Tusculanum. 507 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogfagfællebedømt

  6. Udgivet

    Installationskunsten mellem billede og scene

    Petersen, Anne Ring, 2009, København: Museum Tusculanum. 518 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogfagfællebedømt

  7. Udgivet

    Contemporary Painting in Context

    Petersen, Anne Ring (red.), Bogh, M. (red.), Christensen, Hans Dam (red.) & Larsen, P. N. (red.), 2010, Copenhagen: Museum Tusculanum. 220 s. (The Novo Nordisk Art History Project).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologi

  8. Udgivet

    Navigation, immersion og interaktion i videoinstallationen

    Petersen, Anne Ring, 2008, Kroppen: hinsides posthumaniteten. Ekman, U. & Fetveil, A. (red.). 1 udg. http://www.turbulens.net: Turbulens.net, s. elektronisk publikation (anslået 43-61) 19 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

  9. Udgivet

    Realism, theatricality, ritual: Aspects of the aesthetics of the installation

    Petersen, Anne Ring, 2008, Reality Check. Bjerkof, S. (red.). København: Statens Museum for Kunst, s. 44-61 17 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

  10. Udgivet

    Between image and stage: The theatricality and performativity of installation art

    Petersen, Anne Ring, 2005, Performative Realism: Interdisciplinary Studies in Art and Media. Gade, R. & Jerslev, A. (red.). København: Museum Tusculanum, s. 209-34

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

  11. Udgivet

    The Artist as Migrant Worker? Framing Art in an Age of Intensified Globalisation and Migration

    Petersen, Anne Ring, 2013, I: ARKEN Bulletin. 6, s. 42-49 8 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  12. Udgivet

    Film som kunst: Yinka Shonibare and Black British film

    Petersen, Anne Ring, 2013, I: Passepartout. 18, 34, s. 66-86 21 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  13. Udgivet

    Kulturel erindring i migrationens splintrede spejl

    Petersen, Anne Ring, 2012, I: Passepartout. Skrifter for kunsthistorie. 18. årgang, 33, s. 16-30 15 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  14. Udgivet

    Storbyens billeder: fra industrialisme til informationsalder

    Petersen, Anne Ring, 2002, København: Museum Tusculanum. 363 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

ID: 5153