Bjørn Frithiof Hamre

Bjørn Frithiof Hamre

Lektor

Forskningsområder:

Disability Studies

Inklusion og eksklusion i et pædagogisk, sociologiske og historisk perspektive

Almenpædagogik og forbindelsen til specialpædagogik i inklusionens tidsalder

Psykiatri, diagnosticering og pædagogiske perspektiver og betydningen for praksis

 

Aktuel forskning

Børnepsykiatri, psykiatrien i skolen i et - nutidigt og historisk - i et dansk og skandinavisk perspektiv

Inklusionens politik i den danske velfærdsstat

Skolereformer, testning og inkluderende pædagogik i et globalt perspektiv

 

Undervisning

Pædagogisk sociologi

Pædagogikkens historie

Almenpædagogik, specialpædagogik og socialpædagogik

 

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Psychiatry in the sorting of schoolchildren in Scandinavia 1920–1950 – IQ testing, child guidance clinics and hospitalization

    Hamre, Bjørn Frithiof, Axelsson, T. & Ludvigsen, K., 2019, I: Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education. 55, 3, s. 391-415 25 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  2. Udgivet

    How is an Inclusive Agenda in an Excluding Education System: The Danish Dilemma

    Larsen, T. C., Holloway, J. & Hamre, Bjørn Frithiof, 2019, I: International Journal of Inclusive Education. 23, 10, s. 1049-1064 16 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  3. Udgivet

    Between psychopathology and inclusion: the challenging collaboration between educational psychologists and child psychiatrists

    Hamre, Bjørn Frithiof, Hedegaard-Sørensen, L. & Langager, S., 2018, I: International Journal of Inclusive Education. 22, 6, s. 655-670 16 s., 6.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Inclusion and the Management of Diversity in the Danish Welfare State

    Hamre, Bjørn Frithiof, 2018, Who's In? Who's out? : What to do about Inclusive Education. Best, M., Corcoran, T. & Slee, R. (red.). Leiden: Brill, s. 33-46 14 s. (Studies in Inclusive Education , Bind 39).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  5. Udgivet

    Differentiation of Students in the Early Danish Welfare State: Professional Entanglements Between Educational Psychologists and Psychiatrists

    Ydesen, C., Hamre, Bjørn Frithiof & Egedal Andreasen, K., 2018, I: Nordic Journal of Educational History. 5, 1, s. 73–96 24 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

ID: 174713232