Dansk – nøglen til arbejde? Ideologier om sprogbrug og sproglæring i to arbejdskontekster i Danmark

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Dansk – nøglen til arbejde? Ideologier om sprogbrug og sproglæring i to arbejdskontekster i Danmark. / Kirilova, Marta; Lønsmann, Dorte.

I: Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning , Bind 15, Nr. 1, 04.06.2020, s. 37-57.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Kirilova, M & Lønsmann, D 2020, 'Dansk – nøglen til arbejde? Ideologier om sprogbrug og sproglæring i to arbejdskontekster i Danmark', Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning , bind 15, nr. 1, s. 37-57. https://doi.org/doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2020-01-03

APA

Kirilova, M., & Lønsmann, D. (2020). Dansk – nøglen til arbejde? Ideologier om sprogbrug og sproglæring i to arbejdskontekster i Danmark. Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning , 15(1), 37-57. https://doi.org/doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2020-01-03

Vancouver

Kirilova M, Lønsmann D. Dansk – nøglen til arbejde? Ideologier om sprogbrug og sproglæring i to arbejdskontekster i Danmark. Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning . 2020 jun 4;15(1):37-57. https://doi.org/doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2020-01-03

Author

Kirilova, Marta ; Lønsmann, Dorte. / Dansk – nøglen til arbejde? Ideologier om sprogbrug og sproglæring i to arbejdskontekster i Danmark. I: Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning . 2020 ; Bind 15, Nr. 1. s. 37-57.

Bibtex

@article{54b61821b76c4953909710ed1ace51a4,
title = "Dansk – n{\o}glen til arbejde? Ideologier om sprogbrug og sprogl{\ae}ring i to arbejdskontekster i Danmark",
abstract = "I denne artikel unders{\o}ger vi sammenh{\ae}ngen mellem sprogideologier og sprogl{\ae}ring i to arbejdskontekster iDanmark. Vi analyserer data fra flygtninge og h{\o}jtuddannede udenlandske medarbejdere som to forskellige grupperaf migranter og diskuterer deres behov for og oplevelser med at l{\ae}re dansk. Vi arbejder ud fra en sociolingvistiskramme og anl{\ae}gger et sprogideologisk perspektiv p{\aa} vores analyse for at forst{\aa} forskellene mellem de to grupper, deresopfattelser af sprog og de forskellige samfundsm{\ae}ssige kontekster, de befinder sig i. Den f{\o}rste case viser, hvordanflygtninges behov for dansk itales{\ae}ttes af dem selv, af sprogl{\ae}rere og af virksomhedskonsulenter. Baseret p{\aa} resultaterne af denne analyse argumenterer vi for, at det eksklusive fokus p{\aa} dansk som den vigtigste barriere for flygtningesadgang til det danske arbejdsmarked udvisker andre ikke n{\o}dvendigvis sproglige, men nok s{\aa} vigtige barrierer. Artiklens anden case bygger p{\aa} data fra interview med forskere med udenlandsk baggrund p{\aa} et dansk universitet. Analysen viser, at selv om der hersker en st{\ae}rk diskurs omkring dansk som un{\o}dvendigt i akademiske sammenh{\ae}nge, kanmanglende danskkompetencer komme i vejen for forskernes karriereudvikling. Ideologien om, at dansk ikke er vigtigtp{\aa} universitetet, bidrager til, at udenlandske medarbejdere fastholdes i en engelsktalende akademisk puppe – et parallelsamfund b{\aa}de p{\aa} og uden for arbejdet. Til sammen illustrerer de to cases, dels hvordan migranter fra forskelligekategorier behandles og administreres ud fra forskellige ideologier, dels hvordan sprogideologier p{\aa}virker migrantersmotivation for at l{\ae}re eller ikke l{\ae}re dansk.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, migration, sprogideologier, sprog p{\aa} arbejde, flygtninge, akademiske medarbejdere",
author = "Marta Kirilova and Dorte L{\o}nsmann",
year = "2020",
month = "6",
day = "4",
doi = "doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2020-01-03",
language = "Dansk",
volume = "15",
pages = "37--57",
journal = "Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespr{\aa}ksforskning",
issn = "0809-9227",
publisher = "Universitetsforlaget",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Dansk – nøglen til arbejde? Ideologier om sprogbrug og sproglæring i to arbejdskontekster i Danmark

AU - Kirilova, Marta

AU - Lønsmann, Dorte

PY - 2020/6/4

Y1 - 2020/6/4

N2 - I denne artikel undersøger vi sammenhængen mellem sprogideologier og sproglæring i to arbejdskontekster iDanmark. Vi analyserer data fra flygtninge og højtuddannede udenlandske medarbejdere som to forskellige grupperaf migranter og diskuterer deres behov for og oplevelser med at lære dansk. Vi arbejder ud fra en sociolingvistiskramme og anlægger et sprogideologisk perspektiv på vores analyse for at forstå forskellene mellem de to grupper, deresopfattelser af sprog og de forskellige samfundsmæssige kontekster, de befinder sig i. Den første case viser, hvordanflygtninges behov for dansk italesættes af dem selv, af sproglærere og af virksomhedskonsulenter. Baseret på resultaterne af denne analyse argumenterer vi for, at det eksklusive fokus på dansk som den vigtigste barriere for flygtningesadgang til det danske arbejdsmarked udvisker andre ikke nødvendigvis sproglige, men nok så vigtige barrierer. Artiklens anden case bygger på data fra interview med forskere med udenlandsk baggrund på et dansk universitet. Analysen viser, at selv om der hersker en stærk diskurs omkring dansk som unødvendigt i akademiske sammenhænge, kanmanglende danskkompetencer komme i vejen for forskernes karriereudvikling. Ideologien om, at dansk ikke er vigtigtpå universitetet, bidrager til, at udenlandske medarbejdere fastholdes i en engelsktalende akademisk puppe – et parallelsamfund både på og uden for arbejdet. Til sammen illustrerer de to cases, dels hvordan migranter fra forskelligekategorier behandles og administreres ud fra forskellige ideologier, dels hvordan sprogideologier påvirker migrantersmotivation for at lære eller ikke lære dansk.

AB - I denne artikel undersøger vi sammenhængen mellem sprogideologier og sproglæring i to arbejdskontekster iDanmark. Vi analyserer data fra flygtninge og højtuddannede udenlandske medarbejdere som to forskellige grupperaf migranter og diskuterer deres behov for og oplevelser med at lære dansk. Vi arbejder ud fra en sociolingvistiskramme og anlægger et sprogideologisk perspektiv på vores analyse for at forstå forskellene mellem de to grupper, deresopfattelser af sprog og de forskellige samfundsmæssige kontekster, de befinder sig i. Den første case viser, hvordanflygtninges behov for dansk italesættes af dem selv, af sproglærere og af virksomhedskonsulenter. Baseret på resultaterne af denne analyse argumenterer vi for, at det eksklusive fokus på dansk som den vigtigste barriere for flygtningesadgang til det danske arbejdsmarked udvisker andre ikke nødvendigvis sproglige, men nok så vigtige barrierer. Artiklens anden case bygger på data fra interview med forskere med udenlandsk baggrund på et dansk universitet. Analysen viser, at selv om der hersker en stærk diskurs omkring dansk som unødvendigt i akademiske sammenhænge, kanmanglende danskkompetencer komme i vejen for forskernes karriereudvikling. Ideologien om, at dansk ikke er vigtigtpå universitetet, bidrager til, at udenlandske medarbejdere fastholdes i en engelsktalende akademisk puppe – et parallelsamfund både på og uden for arbejdet. Til sammen illustrerer de to cases, dels hvordan migranter fra forskelligekategorier behandles og administreres ud fra forskellige ideologier, dels hvordan sprogideologier påvirker migrantersmotivation for at lære eller ikke lære dansk.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - migration

KW - sprogideologier

KW - sprog på arbejde

KW - flygtninge

KW - akademiske medarbejdere

UR - https://www.idunn.no/nordand/2020/01/dansk_noeglen_til_arbejde_ideologier_om_sprogbrug_og_spro

U2 - doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2020-01-03

DO - doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2020-01-03

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 15

SP - 37

EP - 57

JO - Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

JF - Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

SN - 0809-9227

IS - 1

ER -

ID: 242410799