Die italienische Opernsinfonia 1680-1710: Teil 1: Komposition zwischen Funktion und Selbständigkeit. Teil 2: 100 Opernsinfonien

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

  • Axel Teich Geertinger
Afhandlingen undersøger italienske operaers instrumentale indledning (sinfonia) i årtierne omkring 1700 - netop den periode i hvilken sinfoniaen antager den tredelte (eller tresatsede) struktur, der bliver normen for det tidlige 18. århundredes sinfonia og får betydning for bl.a. den senere symfoni, koncert og sonate. Det er afhandlingens tese at den funktionale bestemmelse sætter afgørende spor i sinfoniaens musikalske udtryksmidler, og at disse spiller en rolle for genredannelsen og sinfoniaens tiltagende autonomi. Afhandlingens dokumentationsdel (bind 2) præsenterer materialet gennem en edition af 100 operasinfoniaer af 13 komponister
Bidragets oversatte titelDen italienske operasinfonia 1680-1710: Del 1: Komposition mellem funktion og selvstændighed. Del 2: 100 operasinfoniaer
OriginalsprogTysk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagMuseum Tusculanum
Vol/bind2
Antal sider570
StatusUdgivet - 2009

Bibliografisk note

194, 376 s.
Indleveret [og trykt] 2008

    Forskningsområder

  • Det Humanistiske Fakultet - sinfonia, ouverture, opera, barok, Italien, edition, systemteori, funktion, gestus, Albinoni, Tomaso Giovanni, Aldrovandini, Giuseppe Antonio, Bononcini, Giovanni, Gabrielli, Domenico, Gasparini, Francesco, Mancini, Francesco, Pallavicino, Carlo, Pasquini, Bernardo, Perti, Giacomo Antonio, Pollarolo, Carlo Francesco, Scarlatti, Alessandro, Torelli, Giuseppe, Marc’Antonio Ziani

ID: 10704195