En dramaturgi til forskel: Film og computerspil

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Dokumenter

  • Kjetil Sandvik
Er film og computerspil ved at smelte sammen? Handlingen i filmen Avatar ser ud som om den foregår i et computerspils fantastiske 3D-grafiske verden. Computerspillet Heavy Rain ser ud som en film noir med direkte referencer til bl.a. Blade Runner. Men selv om der sker disse tilnærmelser, argumenterer dette essay at en sammensmeltning alligevel ikke vil finde sted, fordi der er en væsentlig forskel hvorpå den måde som den dramaturgiske konstruktion i henholdsvis film og computerspil fungerer. Nok er både film og (især 3D) computerspil kendetegnet ved at de består af levende billeder, men hvor der i film er tale om billeder i bevægelser (moving pictures) så er der i computerspil tale om bevægelige billeder (moveable pictures). Nok består både film og computerspil af handlingsstrukturer (plots), men hvor plottet udspiller sig i filmen, så skal plottet i computerspillet spilles
OriginalsprogDansk
TidsskriftKosmorama
Udgave nummer245
Sider (fra-til)101-112
Antal sider12
ISSN0023-4222
StatusUdgivet - 2010

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 20472195