Et undervisningsforløb om uddannelse i postkoloniale selvbiografier

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Dokumenter

  • Astrid Rasch
Denne artikel udspringer af et ph.d.-projekt om selvbiografier, som er skrevet efter opløsningen af det britiske imperium. I dette projekt undersøger jeg samspillet mellem individuel og kollektiv erindring og ser på, hvordan erindringer om imperiet bliver påvirket af afkoloniseringen og den postkoloniale position. I denne artikel fokuserer jeg særligt på beskrivelser af uddannelse, som de optræder i sådanne selvbiografier og foreslår, hvordan man kan sammensætte et undervisningsforløb om uddannelse og postkolonialisme. Udover at styrke elevernes forståelse af den koloniale situation og give dem et postkolonialt vokabular vil et sådant forløb også kunne give diskussioner om, hvad der er særligt ved den selvbiografiske genre og give eleverne mulighed for at reflektere kritisk over deres egen uddannelsessituation.
OriginalsprogDansk
TidsskriftAngloFiles, Journal of English Teaching
Udgave nummer176
Sider (fra-til)65-69
Antal sider5
ISSN1395-881X
StatusUdgivet - maj 2015

    Forskningsområder

  • Det Humanistiske Fakultet - Undervisning, Postkoloniale studier, selvbiografier, Australian Literature, Caribbean

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 144799834