Forfatterpoetik: En genres opståen og udvikling i dansk litteratur 1948-2013

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Forfatterpoetik : En genres opståen og udvikling i dansk litteratur 1948-2013. / Schmidt, Michael Kallesøe.

Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2015. 267 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Schmidt, MK 2015, Forfatterpoetik: En genres opståen og udvikling i dansk litteratur 1948-2013. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

APA

Schmidt, M. K. (2015). Forfatterpoetik: En genres opståen og udvikling i dansk litteratur 1948-2013. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Schmidt MK. Forfatterpoetik: En genres opståen og udvikling i dansk litteratur 1948-2013. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2015. 267 s.

Author

Schmidt, Michael Kallesøe. / Forfatterpoetik : En genres opståen og udvikling i dansk litteratur 1948-2013. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2015. 267 s.

Bibtex

@phdthesis{1f6c12e707cb4de6a12ad3d4a6cc00d2,
title = "Forfatterpoetik: En genres opst{\aa}en og udvikling i dansk litteratur 1948-2013",
abstract = "Afhandlingen er en kronologisk unders{\o}gelse af selvrefleksive v{\ae}rker udgivet af danske sk{\o}nlitter{\ae}re forfattere fra 1948 til 2013. Perspektivet er gennemf{\o}rt generisk, hvilket medf{\o}rer, at fokus ligger p{\aa} v{\ae}rkernes indbyrdes relationer frem for de forfatterskaber, de indg{\aa}r i. Genreteoretisk st{\o}tter analyserne sig prim{\ae}rt til Jean - Marie Schaeffer, som udpeger to varianter af genredefinitioner: de, der ang{\aa}r et givent udsagns retoriske funktion, og de, der udelukkende ang{\aa}r tekstualitetens omr{\aa}de. Det genrebegreb, der udvikles for at beskrive forfatternes selvrefleksive v{\ae}rker, ben{\ae}vnes ’forfatterpoetik’. Det henviser dels til materialets retoriske egenart – den digteriske selvrefleksion – dels til de formelle og tematiske lighedspunkter og forskelle, der spores i v{\ae}rkerne. I dansk sammenh{\ae}ng er begrebet forfatterpoetik en nydannelse, men det l{\ae}gger sig t{\ae}t op ad begrebet poetik, som det ofte anvendes i {\o}vrige beskrivelser af det materiale, der analyseres i afhandlingen. Indledningsvis oplistes de hyppigst forekommende varianter af begrebet poetik i den nyeste danske litteraturforskning, og samme forsknings forskellige fors{\o}g p{\aa} at definere poetik som genre pr{\ae}senteres. Derefter introduceres det teoretiske grundlag for begrebet forfatterpoetik, og Monika Fluderniks retorisk funderede genremodel pr{\ae}senteres. Herefter f{\o}lger en h{\aa}ndfuld nedslag i en r{\ae}kke danske og svenske poetikafhandlinger fra f{\o}rste halvdel af det 20. {\aa}rhundrede. Dermed opridses et lille udsnit af den lokale akademiske poetiktradition som modbillede til analysen af forfatterpoetikkerne. St{\o}rstedelen af afhandlingen best{\aa}r af en kronologisk gennemgang af danske forfatterpoetikker i perioden. Et stort antal v{\ae}rker kommenteres med fokus p{\aa} deres generiske relationer til tidligere forfatterpoetikker. Sidel{\o}bende hermed peges p{\aa} nogle af forfatternes mest {\aa}benlyse udenlandske inspirationskilder, samt lejlighedsvis deres affinitet til samtidige litteraturkritiske bidrag. Overordnet er det dog genrens nationale udviklingshistorie, der beskrives i de otte analytiske kapitler, hvoraf nogle er oversigtkapitler, mens andre fokuserer p{\aa} enkelte forfatteres bidrag til genren. Afslutningsvis peges kortfattet p{\aa} en r{\ae}kke af unders{\o}gelsens blinde vinkler, og enkelte forslag til videre forskning i feltet freml{\ae}gges.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Poetik, Genre, Litteraturhistorie",
author = "Schmidt, {Michael Kalles{\o}e}",
year = "2015",
month = "11",
day = "4",
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Forfatterpoetik

T2 - En genres opståen og udvikling i dansk litteratur 1948-2013

AU - Schmidt, Michael Kallesøe

PY - 2015/11/4

Y1 - 2015/11/4

N2 - Afhandlingen er en kronologisk undersøgelse af selvrefleksive værker udgivet af danske skønlitterære forfattere fra 1948 til 2013. Perspektivet er gennemført generisk, hvilket medfører, at fokus ligger på værkernes indbyrdes relationer frem for de forfatterskaber, de indgår i. Genreteoretisk støtter analyserne sig primært til Jean - Marie Schaeffer, som udpeger to varianter af genredefinitioner: de, der angår et givent udsagns retoriske funktion, og de, der udelukkende angår tekstualitetens område. Det genrebegreb, der udvikles for at beskrive forfatternes selvrefleksive værker, benævnes ’forfatterpoetik’. Det henviser dels til materialets retoriske egenart – den digteriske selvrefleksion – dels til de formelle og tematiske lighedspunkter og forskelle, der spores i værkerne. I dansk sammenhæng er begrebet forfatterpoetik en nydannelse, men det lægger sig tæt op ad begrebet poetik, som det ofte anvendes i øvrige beskrivelser af det materiale, der analyseres i afhandlingen. Indledningsvis oplistes de hyppigst forekommende varianter af begrebet poetik i den nyeste danske litteraturforskning, og samme forsknings forskellige forsøg på at definere poetik som genre præsenteres. Derefter introduceres det teoretiske grundlag for begrebet forfatterpoetik, og Monika Fluderniks retorisk funderede genremodel præsenteres. Herefter følger en håndfuld nedslag i en række danske og svenske poetikafhandlinger fra første halvdel af det 20. århundrede. Dermed opridses et lille udsnit af den lokale akademiske poetiktradition som modbillede til analysen af forfatterpoetikkerne. Størstedelen af afhandlingen består af en kronologisk gennemgang af danske forfatterpoetikker i perioden. Et stort antal værker kommenteres med fokus på deres generiske relationer til tidligere forfatterpoetikker. Sideløbende hermed peges på nogle af forfatternes mest åbenlyse udenlandske inspirationskilder, samt lejlighedsvis deres affinitet til samtidige litteraturkritiske bidrag. Overordnet er det dog genrens nationale udviklingshistorie, der beskrives i de otte analytiske kapitler, hvoraf nogle er oversigtkapitler, mens andre fokuserer på enkelte forfatteres bidrag til genren. Afslutningsvis peges kortfattet på en række af undersøgelsens blinde vinkler, og enkelte forslag til videre forskning i feltet fremlægges.

AB - Afhandlingen er en kronologisk undersøgelse af selvrefleksive værker udgivet af danske skønlitterære forfattere fra 1948 til 2013. Perspektivet er gennemført generisk, hvilket medfører, at fokus ligger på værkernes indbyrdes relationer frem for de forfatterskaber, de indgår i. Genreteoretisk støtter analyserne sig primært til Jean - Marie Schaeffer, som udpeger to varianter af genredefinitioner: de, der angår et givent udsagns retoriske funktion, og de, der udelukkende angår tekstualitetens område. Det genrebegreb, der udvikles for at beskrive forfatternes selvrefleksive værker, benævnes ’forfatterpoetik’. Det henviser dels til materialets retoriske egenart – den digteriske selvrefleksion – dels til de formelle og tematiske lighedspunkter og forskelle, der spores i værkerne. I dansk sammenhæng er begrebet forfatterpoetik en nydannelse, men det lægger sig tæt op ad begrebet poetik, som det ofte anvendes i øvrige beskrivelser af det materiale, der analyseres i afhandlingen. Indledningsvis oplistes de hyppigst forekommende varianter af begrebet poetik i den nyeste danske litteraturforskning, og samme forsknings forskellige forsøg på at definere poetik som genre præsenteres. Derefter introduceres det teoretiske grundlag for begrebet forfatterpoetik, og Monika Fluderniks retorisk funderede genremodel præsenteres. Herefter følger en håndfuld nedslag i en række danske og svenske poetikafhandlinger fra første halvdel af det 20. århundrede. Dermed opridses et lille udsnit af den lokale akademiske poetiktradition som modbillede til analysen af forfatterpoetikkerne. Størstedelen af afhandlingen består af en kronologisk gennemgang af danske forfatterpoetikker i perioden. Et stort antal værker kommenteres med fokus på deres generiske relationer til tidligere forfatterpoetikker. Sideløbende hermed peges på nogle af forfatternes mest åbenlyse udenlandske inspirationskilder, samt lejlighedsvis deres affinitet til samtidige litteraturkritiske bidrag. Overordnet er det dog genrens nationale udviklingshistorie, der beskrives i de otte analytiske kapitler, hvoraf nogle er oversigtkapitler, mens andre fokuserer på enkelte forfatteres bidrag til genren. Afslutningsvis peges kortfattet på en række af undersøgelsens blinde vinkler, og enkelte forslag til videre forskning i feltet fremlægges.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Poetik

KW - Genre

KW - Litteraturhistorie

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Forfatterpoetik

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

ER -

ID: 147655480