God, bædre, best: Om ortografisk viden og ortografisk indlæring hos danske børn på skolens begynder- og mellemtrin

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

God, bædre, best : Om ortografisk viden og ortografisk indlæring hos danske børn på skolens begynder- og mellemtrin. / Nielsen, Anne-Mette Veber.

Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2016. 159 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Nielsen, A-MV 2016, God, bædre, best: Om ortografisk viden og ortografisk indlæring hos danske børn på skolens begynder- og mellemtrin. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet.

APA

Nielsen, A-M. V. (2016). God, bædre, best: Om ortografisk viden og ortografisk indlæring hos danske børn på skolens begynder- og mellemtrin. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet.

Vancouver

Nielsen A-MV. God, bædre, best: Om ortografisk viden og ortografisk indlæring hos danske børn på skolens begynder- og mellemtrin. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2016. 159 s.

Author

Nielsen, Anne-Mette Veber. / God, bædre, best : Om ortografisk viden og ortografisk indlæring hos danske børn på skolens begynder- og mellemtrin. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2016. 159 s.

Bibtex

@phdthesis{2d64bf5f239a422ca2c33666930aefef,
title = "God, b{\ae}dre, best: Om ortografisk viden og ortografisk indl{\ae}ring hos danske b{\o}rn p{\aa} skolens begynder- og mellemtrin",
abstract = "Afhandlingen pr{\ae}senterer tre forskningsstudier, der besk{\ae}ftiger sig med ortografisk viden(viden om skriftsprogets indretning) og ortografisk indl{\ae}ring(tilegnelse af nye ords stavem{\aa}de) hos danske b{\o}rn. Et hovedform{\aa}l med studierne var at unders{\o}ge betydningen af forskellige typer af sproglig viden for stavef{\ae}rdighed i en tidlig og en senere fase af b{\o}rns skriftsproglige udvikling. Et andet hoved form{\aa}l var at unders{\o}ge,om direkte tr{\ae}ning i {\'e}n type sproglig viden–viden om fonologisk betingede stavem{\o}nstre –ville resultere i bedre indl{\ae}ring af nye ords stavem{\aa}de hos b{\o}rn i 3. klasse, n{\aa}r de l{\ae}ste tekster p{\aa} egen h{\aa}nd.Resultaterne fra de tre studier peger samlet set p{\aa}, at b{\o}rns tilegnelse og hukommelse for nye ords stavem{\aa}de kan fremmes gennem en systematisk samment{\ae}nkning af staveundervisning og aktiviteter med selvst{\ae}ndig l{\ae}sning. Resultaterne peger ogs{\aa} p{\aa},at staveundervisning b{\o}r sigte specifikt p{\aa} at udvikle forskellige aspekter af ortografisk viden, herunder stavem{\o}nstre betinget af fonologisk kontekst.",
author = "Nielsen, {Anne-Mette Veber}",
year = "2016",
language = "Dansk",
publisher = "K{\o}benhavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - God, bædre, best

T2 - Om ortografisk viden og ortografisk indlæring hos danske børn på skolens begynder- og mellemtrin

AU - Nielsen, Anne-Mette Veber

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Afhandlingen præsenterer tre forskningsstudier, der beskæftiger sig med ortografisk viden(viden om skriftsprogets indretning) og ortografisk indlæring(tilegnelse af nye ords stavemåde) hos danske børn. Et hovedformål med studierne var at undersøge betydningen af forskellige typer af sproglig viden for stavefærdighed i en tidlig og en senere fase af børns skriftsproglige udvikling. Et andet hoved formål var at undersøge,om direkte træning i én type sproglig viden–viden om fonologisk betingede stavemønstre –ville resultere i bedre indlæring af nye ords stavemåde hos børn i 3. klasse, når de læste tekster på egen hånd.Resultaterne fra de tre studier peger samlet set på, at børns tilegnelse og hukommelse for nye ords stavemåde kan fremmes gennem en systematisk sammentænkning af staveundervisning og aktiviteter med selvstændig læsning. Resultaterne peger også på,at staveundervisning bør sigte specifikt på at udvikle forskellige aspekter af ortografisk viden, herunder stavemønstre betinget af fonologisk kontekst.

AB - Afhandlingen præsenterer tre forskningsstudier, der beskæftiger sig med ortografisk viden(viden om skriftsprogets indretning) og ortografisk indlæring(tilegnelse af nye ords stavemåde) hos danske børn. Et hovedformål med studierne var at undersøge betydningen af forskellige typer af sproglig viden for stavefærdighed i en tidlig og en senere fase af børns skriftsproglige udvikling. Et andet hoved formål var at undersøge,om direkte træning i én type sproglig viden–viden om fonologisk betingede stavemønstre –ville resultere i bedre indlæring af nye ords stavemåde hos børn i 3. klasse, når de læste tekster på egen hånd.Resultaterne fra de tre studier peger samlet set på, at børns tilegnelse og hukommelse for nye ords stavemåde kan fremmes gennem en systematisk sammentænkning af staveundervisning og aktiviteter med selvstændig læsning. Resultaterne peger også på,at staveundervisning bør sigte specifikt på at udvikle forskellige aspekter af ortografisk viden, herunder stavemønstre betinget af fonologisk kontekst.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - God, bædre, best

PB - Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet

ER -

ID: 158604230