Hvem er altereret: Historisk motiveret argument for en kopernikansk vending i funktionsteorien

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

På baggrund af de teoretiske fremstillinger af den altererede vekseldominant fra 1716 og frem til i dag (2011) vurderes om vores tolkning af akkorden er i overensstemmelse, med den forståelse, som kommer til udtryk i musikken fra 1700-1900 (ca.). Det vurderes, at vores tolkning af akkorden - kvintsænket Dominant - hverken matcher hovedparten af musikhistoriens teoretiske beskrivelser eller den måde akkorden rent faktisk optræder i harmoniske forløb. Det anbefales derfor at betragte akkorden som en tertsforhøjet akkord på mols andettrin. Der argumenteres for, at dette skift i fokus kunne have konsekvenser for vores funktionsteori. Nemlig at II betragtes som hovedakkord og IV som dens afledning.
OriginalsprogDansk
BogserieDanish Musicology Online
Udgave nummer7
Sider (fra-til)5-46
Antal sider42
ISSN1904-237X
StatusUdgivet - 2015

    Forskningsområder

  • Det Humanistiske Fakultet - funktionsharmonik, altereret vekseldominant, forstørret sekst, generalbas, fundamentalbas, Jens Rasmussen, Gunner Rischel, Povl Hamburger

ID: 141897553