Hvorfor skal barnet hedde sådan? En undersøgelse af motiver bag valg af børnenavne og social variation i forhold til navnevalg

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Hvorfor skal barnet hedde sådan? En undersøgelse af motiver bag valg af børnenavne og social variation i forhold til navnevalg. / Bechsgaard, Katrine Kehlet.

København : Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2015. 203 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Bechsgaard, KK 2015, Hvorfor skal barnet hedde sådan? En undersøgelse af motiver bag valg af børnenavne og social variation i forhold til navnevalg. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, København.

APA

Bechsgaard, K. K. (2015). Hvorfor skal barnet hedde sådan? En undersøgelse af motiver bag valg af børnenavne og social variation i forhold til navnevalg. København: Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet.

Vancouver

Bechsgaard KK. Hvorfor skal barnet hedde sådan? En undersøgelse af motiver bag valg af børnenavne og social variation i forhold til navnevalg. København: Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2015. 203 s.

Author

Bechsgaard, Katrine Kehlet. / Hvorfor skal barnet hedde sådan? En undersøgelse af motiver bag valg af børnenavne og social variation i forhold til navnevalg. København : Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2015. 203 s.

Bibtex

@phdthesis{b05795f627fc4f86b8c4695aad651678,
title = "Hvorfor skal barnet hedde s{\aa}dan?: En unders{\o}gelse af motiver bag valg af b{\o}rnenavne og social variation i forhold til navnevalg",
abstract = "Ph.d. - projektet handler om, hvilke motiver der ligger bag for{\ae}ldres valg af navne til deres b{\o}rn, og om social variation i forhold til navnevalg. Tre overordnede sp{\o}rgsm{\aa}l er centrale i afhandlingen: 1. I hvilken grad og hvordan er der sammenh{\ae}ng mellem sociale variabler og de grunde, som for{\ae}ldrene finder vigtige i forbindelse med valg af navn til deres barn? 2. I hvilken grad og hvordan er der sammenh{\ae}ng mellem sociale variabler og de navnekategorier, som det valgte navn tilh{\o}rer? 3. I hvilken grad og hvordan er der sammenh{\ae}ng mellem de grunde, for{\ae}ldre finder vigtige i forbindelse med valg af navn til deres barn, og de navnekategorier, som det valgte navn tilh{\o}rer? For at kunne besvare disse sp{\o}rg sm{\aa}l, er der sendt et sp{\o}rgeskema omhandlende navnevalg ud til en r{\ae}kke nybagte for{\ae}ldre i Danmark. 432 for{\ae}ldre har besvaret sp{\o}rgeskemaerne, og der er lavet deskriptive analyser af de indsamlede data. Teori om sociale klasser og om dikotomien mellem subjektivisme og objektivisme – synet p{\aa} mennesker som frie og handlende ud fra bevidst refleksion over for synet p{\aa} mennesker som p{\aa}virket af strukturer uden om deres egen bevidsthed – ligger til grund for analysen af de indsamlede data. Det g{\o}r Pierre Bourdieus begreber som habitus og kapital ogs{\aa}, ligesom Anthony Giddens’ syn p{\aa} det moderne samfund og det moderne menneske inddrages. Det beskrives, hvor vigtige 15 navnevalgsgrunde, som informanterne skulle tage stilling til i sp{\o}rgeskemaet, var for deltager ne i unders{\o}gelsen, da de skulle v{\ae}lge navne til deres b{\o}rn. Med udgangspunkt i de fire sociale variabler alder, bop{\ae}l, uddannelse og job identificeres der syv sociale typer. Det beskrives, hvilke parametre der var vigtige for de enkelte sociale typer, ligesom det gennemg{\aa}s, hvilke navnetyper der er valgt, og hvorfor navnene er valgt. Unders{\o}gelsen viser, at der er f{\ae}llestr{\ae}k internt i de sociale typer.",
author = "Bechsgaard, {Katrine Kehlet}",
year = "2015",
language = "Dansk",
publisher = "K{\o}benhavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Hvorfor skal barnet hedde sådan?

T2 - En undersøgelse af motiver bag valg af børnenavne og social variation i forhold til navnevalg

AU - Bechsgaard, Katrine Kehlet

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Ph.d. - projektet handler om, hvilke motiver der ligger bag forældres valg af navne til deres børn, og om social variation i forhold til navnevalg. Tre overordnede spørgsmål er centrale i afhandlingen: 1. I hvilken grad og hvordan er der sammenhæng mellem sociale variabler og de grunde, som forældrene finder vigtige i forbindelse med valg af navn til deres barn? 2. I hvilken grad og hvordan er der sammenhæng mellem sociale variabler og de navnekategorier, som det valgte navn tilhører? 3. I hvilken grad og hvordan er der sammenhæng mellem de grunde, forældre finder vigtige i forbindelse med valg af navn til deres barn, og de navnekategorier, som det valgte navn tilhører? For at kunne besvare disse spørg smål, er der sendt et spørgeskema omhandlende navnevalg ud til en række nybagte forældre i Danmark. 432 forældre har besvaret spørgeskemaerne, og der er lavet deskriptive analyser af de indsamlede data. Teori om sociale klasser og om dikotomien mellem subjektivisme og objektivisme – synet på mennesker som frie og handlende ud fra bevidst refleksion over for synet på mennesker som påvirket af strukturer uden om deres egen bevidsthed – ligger til grund for analysen af de indsamlede data. Det gør Pierre Bourdieus begreber som habitus og kapital også, ligesom Anthony Giddens’ syn på det moderne samfund og det moderne menneske inddrages. Det beskrives, hvor vigtige 15 navnevalgsgrunde, som informanterne skulle tage stilling til i spørgeskemaet, var for deltager ne i undersøgelsen, da de skulle vælge navne til deres børn. Med udgangspunkt i de fire sociale variabler alder, bopæl, uddannelse og job identificeres der syv sociale typer. Det beskrives, hvilke parametre der var vigtige for de enkelte sociale typer, ligesom det gennemgås, hvilke navnetyper der er valgt, og hvorfor navnene er valgt. Undersøgelsen viser, at der er fællestræk internt i de sociale typer.

AB - Ph.d. - projektet handler om, hvilke motiver der ligger bag forældres valg af navne til deres børn, og om social variation i forhold til navnevalg. Tre overordnede spørgsmål er centrale i afhandlingen: 1. I hvilken grad og hvordan er der sammenhæng mellem sociale variabler og de grunde, som forældrene finder vigtige i forbindelse med valg af navn til deres barn? 2. I hvilken grad og hvordan er der sammenhæng mellem sociale variabler og de navnekategorier, som det valgte navn tilhører? 3. I hvilken grad og hvordan er der sammenhæng mellem de grunde, forældre finder vigtige i forbindelse med valg af navn til deres barn, og de navnekategorier, som det valgte navn tilhører? For at kunne besvare disse spørg smål, er der sendt et spørgeskema omhandlende navnevalg ud til en række nybagte forældre i Danmark. 432 forældre har besvaret spørgeskemaerne, og der er lavet deskriptive analyser af de indsamlede data. Teori om sociale klasser og om dikotomien mellem subjektivisme og objektivisme – synet på mennesker som frie og handlende ud fra bevidst refleksion over for synet på mennesker som påvirket af strukturer uden om deres egen bevidsthed – ligger til grund for analysen af de indsamlede data. Det gør Pierre Bourdieus begreber som habitus og kapital også, ligesom Anthony Giddens’ syn på det moderne samfund og det moderne menneske inddrages. Det beskrives, hvor vigtige 15 navnevalgsgrunde, som informanterne skulle tage stilling til i spørgeskemaet, var for deltager ne i undersøgelsen, da de skulle vælge navne til deres børn. Med udgangspunkt i de fire sociale variabler alder, bopæl, uddannelse og job identificeres der syv sociale typer. Det beskrives, hvilke parametre der var vigtige for de enkelte sociale typer, ligesom det gennemgås, hvilke navnetyper der er valgt, og hvorfor navnene er valgt. Undersøgelsen viser, at der er fællestræk internt i de sociale typer.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Hvorfor skal barnet hedde sådan?

PB - Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet

CY - København

ER -

ID: 151899725