Læsning og fordybelse: En teoretisk og empirisk undersøgelse af fordybet skønlitterær læsning med særligt fokus på unge læseres romanlæsning i faget dansk

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Dokumenter

Ph.d.-afhandlingen Læsning og fordybelse undersøger, hvad det vil sige at fordybe sig i læsning og i særdeleshed læsning af længere, sammenhængende skønlitterære tekster såsom romaner. Begrundelsen for en sådan undersøgelse er et behov for mere viden om, hvad det vil sige at fordybe sig i at læse skønlitteratur, samt i hvilken udstrækning fordybet læsning bliver både praktiseret og udfordret i dag. Afhandlingens undersøgelse former sig i to dele, en teoretisk og en empirisk. I den teoretiske del udvikles et begrebsapparat for, hvad det vil sige at fordybe sig i læsning af skønlitteratur – primært ud fra et fænomenologisk, kognitivt og receptionsæstetisk perspektiv. Den empiriske del består af et etnografisk studie af 70 unge danske 8.-klasseselevers læsning i og uden for skolen, med særligt fokus på to romanlæsningsforløb i dansk.
OriginalsprogDansk
ForlagDet Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
Antal sider333
StatusUdgivet - okt. 2020

Note vedr. afhandling

Ph.d.-afhandling forsvaret 23. oktober 2020.

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 249905170