Public Intellectualism in the Digital Age: the case of the Intellectual Dark Web on YouTube

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

Dokumenter

Denne afhandling er en tværdisciplinær undersøgelse af intellektuelle praksisser (eng. public intellectualism) in en digital tidsalder. Undersøgelsen tager afsæt i en omfattende teoretisk diskussion af den intellektuelle position samt den digitale mediekontekst, som danner rammen for den intellektuelle samtale. Afhandlingen anlægger et nyskabende perspektiv på tilblivelsen af intellek-
tuelles autoritet i en digital mediekultur, baseret på en metodisk innovativ analyse af den intellektuelle arena på YouTube. Formålet er at tilføre videnskabelige studier af intellektuelles position i den digitale mediekultur nye analytiske værktøjer samt et opdateret begrebsapparat. Dermed bidrager afhandlingen til at kvalificere både den akademiske og offentlige samtale om de intellektuelles position og engagement i et stadigt mere digitalt samfund.
I de senere år er YouTube blevet et samlingssted for intellektuel debat. Den digitale infrastruktur muliggør nye typer af medieoptræner for både intellektuelle, deres publikum samt en lang række formidlere og kritikere. Disse aktører deltager i en positioneringsprocess, hvorved autoritet både skabes og forhandles. I afhandlingen udvikles en original teoretisk og analytisk model med henblik på at undersøge denne proces samt forklare mekanismerne bag.
Modellen operationaliseres gennem et mixed-methods casestudie af ”The Intellectual Dark Web” (IDW) – en gruppe bestående af akademikere, mediepersonligheder og meningsdannere, som anvender YouTube til at intervenere i offentlige debatter og i den amerikanske kulturkamp. I løbet af 2018, hvor IDW opnåede sit hidtidige højeste niveau af opmærksomhed, optrådte gruppens medlemmer i udsolgte arenaer, toppede bestsellerlister, deltog i diverse tv-programmer og modtog massiv dækning i etablerede medier verden over. Grundlaget for den store gennemslagskraft var først og fremmest IDW-medlemmernes YouTube-videoer, som til stadighed genererer millioner af views. Dette illustrerer YouTube-videoens indtog som et af det enogtyvende
århundredes mest fortrukne og betydningsfulde medier for intellektuelles bidrag til den offentlige samtale. Idet YouTube-videoen indeholder adskillige mediegenrer og kommunikationsformer, som tidligere var adskilte, muliggøres en i stigende grad varieret intellektuel optræden. Derudover repræsenterer YouTube et mikrokosmos for den offentlige samtale, fordi platformen giver mange forskellige aktører øget adgang til og mulighed for at deltage i samfundsdebatter. Intellektuelles budskaber cirkulerer således side om side med publikums reaktioner og fortolkninger i et tilsyneladende ubegrænset udbud af medieindhold. Det slører potentielt grænserne mellem budskab og fortolkning. Samtidig demonstrerer YouTube-migrationen af mere traditionelle institutioner og aktører, såsom broadcast-medier, universiteter, tænketanke, forlag og journalister, at en række grundlæggende dynamikker i intellektuelles medie- og kommunikationspraksis reproduceres i den digitale tidsalder. Afhandlingen afdækker, hvordan udvidelsen af den intellektuelle kommunikationsform samt
inddragelsen af nye aktører i forhandlingen af intellektuelles autoritet påvirker den intellektuelle praksis i en digital tidsalder. Ved hjælp af et analytisk perspektiv, som forholder sig til både kontinuitet og forandring, konkluderes følgende: På den ene side forstærker YouTube den intellektuelles praksis’ kompleksitet og associative beskaffenhed. Ved at tydeliggøre de forskelligartede autoritetskilder og legitimitetskrav, der kendetegner det intellektuelle domæne, betoner YouTube på den anden side den intellektuelle autoritets sammensatte karakter.
OriginalsprogEngelsk
UdgivelsesstedKøbenhavn
Antal sider327
StatusUdgivet - 26 dec. 2022

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 339249740