Reforming Time in Danish Schools: Unintended performative effects of working hours legislation

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

En undersøgelse af, hvordan en ny lov om lærernes arbejdstid, endte med at transformere både hvad tid betød og hvilken rolle tid spillede i omregningen af lærerarbejde til penge. Artiklen swer på performative effekter af lovgivningen og trækker på bl.a. en Foucauldisnask tilgang, men derudover benytter artiklen sig af både antropologisk udvejslingsteori og ritualteori og trækker på både David Graeber og Catherine Bell i forhold til hvordan lærerne forsøger at gøre modstand henover de samme rituelt etsblerede grænser, som lovgivningen benytter sig af.
Bidragets oversatte titelReform af tid i danske skoler: Utilsigtede effekter af arbejdstidslovgivning
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftQSE. International journal of qualitative studies in education
Vol/bind31
Udgave nummer5
Sider (fra-til)422-435
Antal sider14
ISSN0951-8398
DOI
StatusUdgivet - 2018

ID: 245672581