"Who cares?" "What's the difference?": Fremtiden inde i dig selv og andre forestillinger om fremtid i skoleprogrammatisk tænkning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

"Who cares?" "What's the difference?" : Fremtiden inde i dig selv og andre forestillinger om fremtid i skoleprogrammatisk tænkning. / Øland, Trine; Bertelsen, Eva.

I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Nr. 2, 05.05.2014, s. 43-55.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Øland, T & Bertelsen, E 2014, '"Who cares?" "What's the difference?": Fremtiden inde i dig selv og andre forestillinger om fremtid i skoleprogrammatisk tænkning', Dansk Pædagogisk Tidsskrift, nr. 2, s. 43-55.

APA

Øland, T., & Bertelsen, E. (2014). "Who cares?" "What's the difference?": Fremtiden inde i dig selv og andre forestillinger om fremtid i skoleprogrammatisk tænkning. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, (2), 43-55.

Vancouver

Øland T, Bertelsen E. "Who cares?" "What's the difference?": Fremtiden inde i dig selv og andre forestillinger om fremtid i skoleprogrammatisk tænkning. Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2014 maj 5;(2):43-55.

Author

Øland, Trine ; Bertelsen, Eva. / "Who cares?" "What's the difference?" : Fremtiden inde i dig selv og andre forestillinger om fremtid i skoleprogrammatisk tænkning. I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2014 ; Nr. 2. s. 43-55.

Bibtex

@article{3deda8aeccd94e22aacb51cc9f1233e3,
title = "{"}Who cares?{"} {"}What's the difference?{"}: Fremtiden inde i dig selv og andre forestillinger om fremtid i skoleprogrammatisk t{\ae}nkning",
abstract = "Denne artikel unders{\o}ger en i dag dominerende fremtidsforestilling i skoleprogrammatisk t{\ae}nkning, nemlig at fremtiden altid allerede er inde i mennesket og kan og skal anvendes mest effektivt og produktivt. Artiklen s{\o}ger at forst{\aa} denne forestilling gennem skitseringer af menneskeopfattelser og styringst{\ae}nkning i tidligere fremf{\o}rte fremtidsforestillinger op gennem 1900-tallet. Artiklen viser, at denne fremtidsforestilling b{\aa}de repr{\ae}senterer kontinuitet og diskontinuitet i forhold til tidligere. Det liberale tema fra omkring {\aa}r 1900 om at styre med udgangspunkt i menneskets frie og uudt{\o}mmelige natur, er stadig til stede, men det er nu under neoliberalismen st{\ae}rkt belagt med {\o}konomiske krav om akkumulering og produktivitet, mens det i midten af 1900-tallet og i 1980 var knyttet til et samfund med kollektiv erfaringsdannelse, et {\o}nske om modige og samvittighedsfulde mennesker og en vis beskyttelse af menneskets individuelle ressourcer. Analysen {\o}nsker at bidrage med overvejelser over betydningen af, at fremtidsforestillinger fra f{\o}r 1980 afvikles.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, fremtidsforestillinger, menneskeopfattelser, neoliberalisme, styringsopfattelser",
author = "Trine {\O}land and Eva Bertelsen",
year = "2014",
month = may,
day = "5",
language = "Dansk",
pages = "43--55",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - "Who cares?" "What's the difference?"

T2 - Fremtiden inde i dig selv og andre forestillinger om fremtid i skoleprogrammatisk tænkning

AU - Øland, Trine

AU - Bertelsen, Eva

PY - 2014/5/5

Y1 - 2014/5/5

N2 - Denne artikel undersøger en i dag dominerende fremtidsforestilling i skoleprogrammatisk tænkning, nemlig at fremtiden altid allerede er inde i mennesket og kan og skal anvendes mest effektivt og produktivt. Artiklen søger at forstå denne forestilling gennem skitseringer af menneskeopfattelser og styringstænkning i tidligere fremførte fremtidsforestillinger op gennem 1900-tallet. Artiklen viser, at denne fremtidsforestilling både repræsenterer kontinuitet og diskontinuitet i forhold til tidligere. Det liberale tema fra omkring år 1900 om at styre med udgangspunkt i menneskets frie og uudtømmelige natur, er stadig til stede, men det er nu under neoliberalismen stærkt belagt med økonomiske krav om akkumulering og produktivitet, mens det i midten af 1900-tallet og i 1980 var knyttet til et samfund med kollektiv erfaringsdannelse, et ønske om modige og samvittighedsfulde mennesker og en vis beskyttelse af menneskets individuelle ressourcer. Analysen ønsker at bidrage med overvejelser over betydningen af, at fremtidsforestillinger fra før 1980 afvikles.

AB - Denne artikel undersøger en i dag dominerende fremtidsforestilling i skoleprogrammatisk tænkning, nemlig at fremtiden altid allerede er inde i mennesket og kan og skal anvendes mest effektivt og produktivt. Artiklen søger at forstå denne forestilling gennem skitseringer af menneskeopfattelser og styringstænkning i tidligere fremførte fremtidsforestillinger op gennem 1900-tallet. Artiklen viser, at denne fremtidsforestilling både repræsenterer kontinuitet og diskontinuitet i forhold til tidligere. Det liberale tema fra omkring år 1900 om at styre med udgangspunkt i menneskets frie og uudtømmelige natur, er stadig til stede, men det er nu under neoliberalismen stærkt belagt med økonomiske krav om akkumulering og produktivitet, mens det i midten af 1900-tallet og i 1980 var knyttet til et samfund med kollektiv erfaringsdannelse, et ønske om modige og samvittighedsfulde mennesker og en vis beskyttelse af menneskets individuelle ressourcer. Analysen ønsker at bidrage med overvejelser over betydningen af, at fremtidsforestillinger fra før 1980 afvikles.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - fremtidsforestillinger

KW - menneskeopfattelser

KW - neoliberalisme

KW - styringsopfattelser

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 43

EP - 55

JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 2

ER -

ID: 110835300