World-Class Danishness. Culture as Competitiveness in Danish Globalization Strategies

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  • Søren Christensen
Artiklen undersøger forholdet mellem kultur og økonomi i en række af de seneste års danske globaliseringsstrategier. Med reference til især begrebet om 'den nationale konkurrencestat' påviser artiklen den centrale rolle for økonmisk konkurrenceevne, som dansk kultur tilskrives i disse strategier. den version af 'danskhed', som kan udlæses af disse strategier, diskuteres med reference til den antropologiske litteratur om 'neo-nationalisme'. Her argumenterer artiklen for, at disse års danske globaliseringsstrategier i vidt omfang kan anskues som forsøg på at demonstrere neo-nationalismens økonomiske rationalitet i en global videns- og innovationsøkonomi.
Udgivelsesdato: 2008
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftEthnologia Europaea
Vol/bind38
Udgave nummer2
Sider (fra-til)5-18
Antal sider14
ISSN0425-4597
StatusUdgivet - 2008

ID: 10617769