Om analyse af stavefejl: Årsager, korrespondensregler og udtalevariation

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Standard

Om analyse af stavefejl : Årsager, korrespondensregler og udtalevariation. / Juul, Holger; Heegård, Jan.

In: NyS. Nydanske Sprogstudier, Vol. 60, 2021, p. 112-149.

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Harvard

Juul, H & Heegård, J 2021, 'Om analyse af stavefejl: Årsager, korrespondensregler og udtalevariation', NyS. Nydanske Sprogstudier, vol. 60, pp. 112-149. https://doi.org/10.7146/nys.v1i60.129352

APA

Juul, H., & Heegård, J. (2021). Om analyse af stavefejl: Årsager, korrespondensregler og udtalevariation. NyS. Nydanske Sprogstudier, 60, 112-149. https://doi.org/10.7146/nys.v1i60.129352

Vancouver

Juul H, Heegård J. Om analyse af stavefejl: Årsager, korrespondensregler og udtalevariation. NyS. Nydanske Sprogstudier. 2021;60:112-149. https://doi.org/10.7146/nys.v1i60.129352

Author

Juul, Holger ; Heegård, Jan. / Om analyse af stavefejl : Årsager, korrespondensregler og udtalevariation. In: NyS. Nydanske Sprogstudier. 2021 ; Vol. 60. pp. 112-149.

Bibtex

@article{c9a8b347325c43359a4c91045abc75ce,
title = "Om analyse af stavefejl: {\AA}rsager, korrespondensregler og udtalevariation",
abstract = "Artiklen viser hvordan man kan analysere stavefejl p{\aa} en p{\ae}dagogisk relevant m{\aa}de, og den peger p{\aa} n{\o}dvendigheden af at inddrage viden om udtale. Artik-len skelner grundl{\ae}ggende mellem to {\aa}rsager til stavefejl: normkonflikter og normhuller. Afvigelser fra distinkt rigsm{\aa}lsudtale kan give anledning til norm-konfliktfejl, mens manglende viden om lyd-skrift-korrespondenser kan give anledning til normhulsfejl. Normhulsfejl opdeles i fire typer alt efter om de vedr{\o}rer ubetingede regler, lydlige betingelser, grammatiske betingelser eller leksikalske betingelser. Pr{\ae}sentationen af {\aa}rsagstypologien og korrespondens-reglerne f{\o}lges op af en oversigt over nyere udtaleudviklinger i dansk og en diskussion af om det er blevet sv{\ae}rere at l{\ae}re at stave. Artiklen slutter med en kort diskussion af de politiske, teknologiske og p{\ae}dagogiske muligheder for at g{\o}re det lettere at stave p{\aa} dansk.",
author = "Holger Juul and Jan Heeg{\aa}rd",
year = "2021",
doi = "10.7146/nys.v1i60.129352",
language = "Dansk",
volume = "60",
pages = "112--149",
journal = "NyS",
issn = "0106-8040",
publisher = "Dansk Sprogn{\ae}vn",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Om analyse af stavefejl

T2 - Årsager, korrespondensregler og udtalevariation

AU - Juul, Holger

AU - Heegård, Jan

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - Artiklen viser hvordan man kan analysere stavefejl på en pædagogisk relevant måde, og den peger på nødvendigheden af at inddrage viden om udtale. Artik-len skelner grundlæggende mellem to årsager til stavefejl: normkonflikter og normhuller. Afvigelser fra distinkt rigsmålsudtale kan give anledning til norm-konfliktfejl, mens manglende viden om lyd-skrift-korrespondenser kan give anledning til normhulsfejl. Normhulsfejl opdeles i fire typer alt efter om de vedrører ubetingede regler, lydlige betingelser, grammatiske betingelser eller leksikalske betingelser. Præsentationen af årsagstypologien og korrespondens-reglerne følges op af en oversigt over nyere udtaleudviklinger i dansk og en diskussion af om det er blevet sværere at lære at stave. Artiklen slutter med en kort diskussion af de politiske, teknologiske og pædagogiske muligheder for at gøre det lettere at stave på dansk.

AB - Artiklen viser hvordan man kan analysere stavefejl på en pædagogisk relevant måde, og den peger på nødvendigheden af at inddrage viden om udtale. Artik-len skelner grundlæggende mellem to årsager til stavefejl: normkonflikter og normhuller. Afvigelser fra distinkt rigsmålsudtale kan give anledning til norm-konfliktfejl, mens manglende viden om lyd-skrift-korrespondenser kan give anledning til normhulsfejl. Normhulsfejl opdeles i fire typer alt efter om de vedrører ubetingede regler, lydlige betingelser, grammatiske betingelser eller leksikalske betingelser. Præsentationen af årsagstypologien og korrespondens-reglerne følges op af en oversigt over nyere udtaleudviklinger i dansk og en diskussion af om det er blevet sværere at lære at stave. Artiklen slutter med en kort diskussion af de politiske, teknologiske og pædagogiske muligheder for at gøre det lettere at stave på dansk.

U2 - 10.7146/nys.v1i60.129352

DO - 10.7146/nys.v1i60.129352

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 60

SP - 112

EP - 149

JO - NyS

JF - NyS

SN - 0106-8040

ER -

ID: 284899580