The Making of a Popular Hero: Sherlock Holmes in Early, Danish Media Culture

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Med fokus på det oversete, men meget populære teaterstykke 'Sherlock Holmes' (1901) undersøger artiklen, hvordan den fiktive figur Sherlock Holmes og dermed kriminalfortællingen blev udbredt i Danmark. Artiklen er baseret på omfattende arkivstudier og den diskuterer især de genremæssige modulationer, Holmes-fortællingerne undergik i skiftet fra litteraturen til det folkelige teater. Medieskiftet og dermed skiftet i målgruppe havde betydning for Holmes-universets genreplacering, hvilket også var tilfældet, da Nordisk Film i årene 1908-1911 producerede en række stumfilm med Holmes.
Translated title of the contributionEn populær helt bliver til: Sherlock Holmes i tidlig dansk mediekultur
Original languageEnglish
JournalNordic Journal of Media Studies
Volume2011
Issue number9
Pages (from-to)45-61
Number of pages17
ISSN1601-829X
Publication statusPublished - 1 Nov 2011

ID: 32088940