Digi-comm. Sensoric Image Science 

Udviklingen af de nye medier er eksplosiv og ændrer markant grundlaget for æstetisk erfaring og identitetsdannelse. Medieæstetisk analyse i dag skal være på forkant med, hvordan vi sanseligt og erfaringsmæssigt bliver udfordret og involveret i det digitale medielandskab.  Vi møder hver dag sansepåvirkninger i kommerciel og ikke kommerciel æstetik, der på kompleks vis inddrager hele vores kropslige, sensoriske og emotionelle kapaciteter, og det er en stor nødvendighed for faget at kunne analysere kulturfænomener på alle planer i disse kategorier. 

Forskningsemnet er samlet omkring nogle hovedindfaldsvinkler, som er:

  • Affekt og interaktion via skærmmedier.
  • Indre billeddannelser og ydre billeder. Mellembillederne imellem oplever og oplevet.
  • Sensoriske billeder (en glat overflade, musik, en lyd, temperatur - alt sammen bliver omsat til billeder af vores sanseapparat og sensoriske system).
  • Mekanisk industrialisering/teknologi (o. 1900) og digital industrialisering/teknologi (o. 2000). Fra lineær forløb til uventede events (hvad bringer det næste klik?).
  • Den humane teknologi (den digitale teknologi fremmedgør og nedslider ikke, den udvider - sådan tager det sig ud - den menneskelige interaktions rum og den menneskelige sansning og krop. Det er i sin egen selvforståelse en positiv teknologi).
  • Antropomorfiseringen eller ansigtsgørelsen af den ny teknologi, dens medier og af firmaer og institutioner (branding, story-telling, 'connecting people' Nokia).
  • Simuleringer - den nye digitale teknologi er særdeles egnet til at lave simuleringer - artificial intelligence, artificial life, robotter, third life, syntetisk biologi etc. - hvordan forholder disse simuleringer sig til andre menneskelige simuleringer som fantasi, erindring, drøm, symboler, metaforer og tanker som 'hvad nu hvis...'
  • De små narrativer (minibloking på walls, tommelfinger op, emoticons, oploads af billeder, af links, af videoer er alle små narrativer - som man også kender fra sociolingvistikken). Hvilken fortælling blev ikke udfoldet, men ligger også indlejret i disse fortættede narrativer?
  • Den digitale kodes altomfattende indgriben i vores liv - i modsætning til andre teknologier og medier griber den digitale kode ind i alle dele af samfundet, intet og ingen er uberørte. Hvorfor og hvordan?

 

 

 

 

Gruppemedlemmer

Navn Titel Telefon E-mail
Bo Jørgensen Ekstern lektor +4535329301 E-mail
Helle Kannik Haastrup Lektor - forfremmelsesprogrammet +4535328361 E-mail
Mogens Olesen Lektor +4535328357 E-mail

Kontakt

Lektor Bent Fausing.