Minimal Requirements of the Post-War Avant-Garde of the 1960s
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning
Artiklen peger på minimalismen som en central strømning i efterkrigstidens (den såkaldte neo-) avantgarde. Minimalismen danner en bro mellem førkrigs-modernismen og 1960ernes avantgardebevægelser og genoptager ligeledes traditionen fra de såkaldte "historiske" avantgardestrømninger i første halvdel af det 20. årh. Minimalismen åbner for tværæstetiske eksperimenter og adgangen til den fysiske og /eller sociale kontekst. Med udgangspunkt i Den eksperimenterende Kunstskole i Danmark argumenterer artiklen for, at historien om efterkrigstidens avantgarder ikke kan skrives fra et nationalt perspektiv, men må anlægge et multilineært og transnationalt perspektiv.
Bidragets oversatte titel | Tresseravantgardens minimale krav |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Titel | Neo-Avant-Garde |
Redaktører | Klaus Beekman, David Hopkins |
Antal sider | 16 |
Vol/bind | 20 |
Udgivelsessted | Amsterdam, New York |
Forlag | Brill | Rodopi |
Publikationsdato | 2006 |
Sider | 145-160 |
ISBN (Trykt) | 90-420-2125-X |
ISBN (Elektronisk) | 978-90-420-2125-9 |
Status | Udgivet - 2006 |
Navn | Avant-Garde Critical Studies |
---|
- Det Humanistiske Fakultet - tresseravantgarde, minimalisme, Den Eksperimenterende Kunstskole
Forskningsområder
ID: 3925333