Styr på læringen: jagten på tegn på produktivitet
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Styr på læringen : jagten på tegn på produktivitet. / Vaaben, Nana Katrine.
Borgernær ledelse. red. / Kristian Gylling Olesen; Anja Svejgaard Pors. Akademisk Forlag, 2016. s. 275-290.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Styr på læringen
T2 - jagten på tegn på produktivitet
AU - Vaaben, Nana Katrine
PY - 2016/3/29
Y1 - 2016/3/29
N2 - Hvem interesserer sig ikke for, om børn lærer noget i skolerne? Kapitlet undersøger hvordan forskellige bestræbelser på at følge den enkelte elevs læring tæt resulterer i at lærere, skoleledere og politikere ser efter forskellige ”tegn på læring”. Men de er ikke nødvendigvis enige om, hvilke tegn der er de mest pålidelige: menneskelige sansninger eller tests? ”Tegn på læring” viser sig også at hænge sammen med forskellige ideologiske forståelser af, hvilke roller lærere og skoler skal spille i samfundet, og lærere og skoleledere frygter at ”tegnene tager over” og kan komme til at gå ud over selve læringen. Kapitlet giver anledning til at diskutere, hvilken rolle tests – eller dokumentation i det hele taget – skal spille i professionelt arbejde, og hvordan det skal vægtes i forhold til de menneskelige indsigter, som professionelle får, når de følger borgerne tæt? Det giver også anledning til at diskutere om ledere skal være ideologiske og om de overhovedet har et alternativ?
AB - Hvem interesserer sig ikke for, om børn lærer noget i skolerne? Kapitlet undersøger hvordan forskellige bestræbelser på at følge den enkelte elevs læring tæt resulterer i at lærere, skoleledere og politikere ser efter forskellige ”tegn på læring”. Men de er ikke nødvendigvis enige om, hvilke tegn der er de mest pålidelige: menneskelige sansninger eller tests? ”Tegn på læring” viser sig også at hænge sammen med forskellige ideologiske forståelser af, hvilke roller lærere og skoler skal spille i samfundet, og lærere og skoleledere frygter at ”tegnene tager over” og kan komme til at gå ud over selve læringen. Kapitlet giver anledning til at diskutere, hvilken rolle tests – eller dokumentation i det hele taget – skal spille i professionelt arbejde, og hvordan det skal vægtes i forhold til de menneskelige indsigter, som professionelle får, når de følger borgerne tæt? Det giver også anledning til at diskutere om ledere skal være ideologiske og om de overhovedet har et alternativ?
KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
KW - produktivitet
KW - læring
KW - Skoler
KW - lærere
KW - tegn
KW - nærhed
KW - ledelse
KW - styring
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-500-4529-8
SP - 275
EP - 290
BT - Borgernær ledelse
A2 - Olesen, Kristian Gylling
A2 - Pors, Anja Svejgaard
PB - Akademisk Forlag
ER -
ID: 160548463