Engelsk i Danmark – dengang og nu
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Dorte Lønsmann - Andet
Jacob Thøgersen - Andet
Janus Mortensen - Andet
Kamilla Kraft - Andet
Marianne Haugaard Skov - Andet
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
- Institut for Engelsk, Germansk og Romansk
- Center for Internationalisering og Parallelsproglighed
I 1990'erne viste en stor undersøgelse (Danskerne og det engelske sprog af Bent Preisler), at en stor del af danskerne brugte engelsk dagligt eller ugentligt, mens en femtedel svarede, at de ikke kunne engelsk nok til at bruge det i hverdagen. Siden den undersøgelse blev lavet, er der sket store forandringer i det danske samfund, herunder i brugen af engelsk. Global samhandel spiller en større rolle nu, og teknologiske forandringer har ført til nye måder at arbejde og være sammen på. Engelsk bruges i dag i uddannelsessystemet, på arbejdspladser, i populærkulturen, på sociale medier og mange andre steder i det danske samfund på måder som det ikke gjorde i 1990’erne. I vores oplæg vil vi ved hjælp af forskellige analytiske nedslag vise hvilke sociolingvistiske konsekvenser disse samfundsforandringer har medført.
I første del af oplægget præsenterer vi den samfundsmæssige og teoretiske baggrund for projektet og dets delprojekter og diskuterer den institutionelle behandling af engelsk i Danmark.
I anden del præsenterer vi en kvantitativt baseret længdeundersøgelse af repræsentative udsnit af befolkningen med fokus på brug af og holdninger til engelsk.
I tredje del går vi på kvalitativt grundlag mere i dybden med betydningen af engelsk i forskellige praksisfællesskaber og spørger hvad brugen af engelsk betyder, når man er medlem af forskellige fællesskaber, f.eks. som rollespiller, frivillig i Hjemmeværnet eller pensioneret landmand.
I fjerde del følger vi en nystartet gymnasieårgang og beskriver hvad engelsk sprog betyder for identitetsdannelse og relationsarbejde i et sådan fremvoksende fællesskab.
Projektet løber 2021-2025, og i oplægget præsenteres de foreløbige resultater. Ved at kombinere de forskellige tilgange og metoder er vores mål at kunne give et detaljeret billede af engelsk i Danmark i 2022.
I første del af oplægget præsenterer vi den samfundsmæssige og teoretiske baggrund for projektet og dets delprojekter og diskuterer den institutionelle behandling af engelsk i Danmark.
I anden del præsenterer vi en kvantitativt baseret længdeundersøgelse af repræsentative udsnit af befolkningen med fokus på brug af og holdninger til engelsk.
I tredje del går vi på kvalitativt grundlag mere i dybden med betydningen af engelsk i forskellige praksisfællesskaber og spørger hvad brugen af engelsk betyder, når man er medlem af forskellige fællesskaber, f.eks. som rollespiller, frivillig i Hjemmeværnet eller pensioneret landmand.
I fjerde del følger vi en nystartet gymnasieårgang og beskriver hvad engelsk sprog betyder for identitetsdannelse og relationsarbejde i et sådan fremvoksende fællesskab.
Projektet løber 2021-2025, og i oplægget præsenteres de foreløbige resultater. Ved at kombinere de forskellige tilgange og metoder er vores mål at kunne give et detaljeret billede af engelsk i Danmark i 2022.
7 dec. 2022
Begivenhed
Titel | Lingvistkredsens årsmøde 2022 |
---|---|
Dato | 07/12/2022 → … |
Afholdelsessted | Københavns Unviersitet |
By | København |
Land/Område | Danmark |
ID: 328012672