9. august 2019

Opuscula XVI, redigeret af Annette Lassen og Philip Lavender

I serien Bibliotheca Arnamagnæana Vol. 50

Opuscula XVI indeholder en række førsteudgaver af norrøne og islandske tekster, deriblandt en udgave af et fragment, der i 2015 blev fundet på Den Arnamagnæanske Samling i København i originalindbindingen af et dansk lovhåndskrift fra anden halvdel af 1400- tallet. Fragmentet viste sig at rumme en norsksproget afskrift af kongelige breve fra omkring 1205 tilhørende cistercienserklostret på Hovedøya. Dertil bringes i dette nummer en udgave af en eftermiddelalderlig islandsk riddersaga Ambrósíus saga og Rósamunda, som er bevaret i 19 håndskrifter fra 1700- og 1800-tallet. Opuscula XVI indeholder også en udgave af islandske prædikener, bevaret i fragmenter fra 1400-tallet og det tidlige 1500-tal, et fragment af Agnesar saga og af Njáls saga og endelig af teksten Þáttur af Vermundi og Upsa/Úlfi, der har sin oprindelse i Anders Sørensen Vedels oversættelse (1575) af Saxo Grammaticus Gesta Danorum. Dette nummer af Opuscula indeholder endelig to bidrag om riddersagaen Elíss saga ok Rósamundar.

Tidsskriftet Opuscula udgiver bidrag primært inden for nordisk middelalder og ældre nyere tid: mindre tekstudgaver og artikler, der spænder over et bredt felt af emner fra håndskriftstudier, tekstfilologi, transmissionsstudier, kodikologi og palæografi, editions- og forskningshistorie, teksthistorie og sproghistorie. Hvert nummer indeholder et register over navne og håndskrifter. Alle bidrag er fagfællebedømt.

Se: https://www.mtp.dk/details.asp?eln=201806