Running for fun, elected for real
A genre based analysis of two comedians’ humorous election campaigns
Mette Møller defends her PhD thesis.
Assessment Committee
- Associate Professor Palle Schantz-Lauridsen, chairman (University of Copenhagen)
- Professor Mary Jo Reiff (University of Kansas)
- Professor Johan Tønnesson (University of Oslo)
Moderator of defence
- Associate Professor Svend Skriver (University of Copenhagen)
Copies of the thesis will be available for consultation before the defence at the following three places:
- At the Information Desk of Copenhagen University Library, South Campus
- In Reading Room East of the Royal Library (the Black Diamond)
- At Department of Nordic Studies and Linguistics, Emil Holms Kanal 2, 2300 Copenhagen S
Afhandlingen undersøger to komikeres humoristiske og succesfulde valgkampagner, nemlig den danske komiker Jacob Haugaard, der blev medlem af Folketinget fra 1994 – 1998, og den islandske komiker Jón Gnarr, der blev borgmester i Reykjavík fra 2010 – 2014. Afhandlingens formål er at opnå en bedre forståelse af komikernes kampagner, særligt hvordan komikerne brugte humor i deres kampagner, og hvilken betydning det havde for deres valgsejre.
Afhandlingen konkluderer, at komikernes primære mål med deres valgkampagner ikke er at blive valgt, men derimod at underholde og kritisere etablerede politikere eller politiske normer. Komikerne bryder altså med de forventninger, der normalt er til genren, det vil sige valgkampagnen. Nemlig, at en kandidat stiller op, fordi han eller hun gerne vil vælges. Analyser af forskellige valgkampagnegenrer (fx valgplakater, valgmøder, et partiprogram) viser, at komikerne særligt saboterer deres kampagner ved at parodiere valgløfter og skabe politiske personaer, der fremstår enfoldige, inkompetente og/eller kalkulerende. Alligevel bliver de valgt. Dette tyder på, at komikerne lykkedes med at spejle vælgernes holdninger og forløse fælles frustrationer inden for politik. Komikerne opfylder med andre ord formålet med en anden genre, nemlig politisk humor. Derfor: ved at opnå succes med deres brug af politisk humor, opnår komikerne også succes med deres valgkampagner. På den måde opfylder komikerne alligevel formålet med valgkampagnegenren – selv uden at ville det.
Afhandlingen undersøger to komikeres humoristiske og succesfulde valgkampagner, nemlig den danske komiker Jacob Haugaard, der blev medlem af Folketinget fra 1994 – 1998, og den islandske komiker Jón Gnarr, der blev borgmester i Reykjavík fra 2010 – 2014. Afhandlingens formål er at opnå en bedre forståelse af komikernes kampagner, særligt hvordan komikerne brugte humor i deres kampagner, og hvilken betydning det havde for deres valgsejre.
Afhandlingen konkluderer, at komikernes primære mål med deres valgkampagner ikke er at blive valgt, men derimod at underholde og kritisere etablerede politikere eller politiske normer. Komikerne bryder altså med de forventninger, der normalt er til genren, det vil sige valgkampagnen. Nemlig, at en kandidat stiller op, fordi han eller hun gerne vil vælges. Analyser af forskellige valgkampagnegenrer (fx valgplakater, valgmøder, et partiprogram) viser, at komikerne særligt saboterer deres kampagner ved at parodiere valgløfter og skabe politiske personaer, der fremstår enfoldige, inkompetente og/eller kalkulerende. Alligevel bliver de valgt. Dette tyder på, at komikerne lykkedes med at spejle vælgernes holdninger og forløse fælles frustrationer inden for politik. Komikerne opfylder med andre
ord formålet med en anden genre, nemlig politisk humor. Derfor: ved at opnå succes med deres brug af politisk humor, opnår komikerne også succes med deres valgkampagner. På den måde opfylder komikerne alligevel formålet med valgkampagnegenren – selv uden at ville det.