Åndsautomaten, eller ideernes materialitet. Ideologiteoretiske ressourcer hos Spinoza

Research output: Contribution to conferencePaperResearchpeer-review

Standard

Åndsautomaten, eller ideernes materialitet. Ideologiteoretiske ressourcer hos Spinoza. / Ploug, Anna Cornelia.

2017. Paper presented at Marx Nu!, Roskilde, Denmark.

Research output: Contribution to conferencePaperResearchpeer-review

Harvard

Ploug, AC 2017, 'Åndsautomaten, eller ideernes materialitet. Ideologiteoretiske ressourcer hos Spinoza', Paper presented at Marx Nu!, Roskilde, Denmark, 01/09/2017 - 02/09/2017.

APA

Ploug, A. C. (2017). Åndsautomaten, eller ideernes materialitet. Ideologiteoretiske ressourcer hos Spinoza. Paper presented at Marx Nu!, Roskilde, Denmark.

Vancouver

Ploug AC. Åndsautomaten, eller ideernes materialitet. Ideologiteoretiske ressourcer hos Spinoza. 2017. Paper presented at Marx Nu!, Roskilde, Denmark.

Author

Ploug, Anna Cornelia. / Åndsautomaten, eller ideernes materialitet. Ideologiteoretiske ressourcer hos Spinoza. Paper presented at Marx Nu!, Roskilde, Denmark.

Bibtex

@conference{432f867a917f4e8da6684ceabffcb37c,
title = "{\AA}ndsautomaten, eller ideernes materialitet. Ideologiteoretiske ressourcer hos Spinoza",
abstract = "“[M]atrixen for enhver mulig teori om ideologi” kan findes i appendixet til f{\o}rste bog af Etikken (1677), skal man tro Althusser. Her forklarer Spinoza hvordan mennesket {\textquoteleft}vender naturen p{\aa} hovedet{\textquoteright} og bilder sig ind at v{\ae}re en fantastisk undtagelse fra den lovpr{\ae}gede natur. Imidlertid kan man finde materiale til at t{\ae}nke ideologi andre steder i Spinozas v{\ae}rk. Med afs{\ae}t i Etikken (og til dels TIE), der skelner mellem {\textquoteleft}t{\ae}nkning{\textquoteright} og {\textquoteleft}udstr{\ae}kning{\textquoteright} som forskellige m{\aa}der at forst{\aa} virkeligheden p{\aa}, vil jeg pege p{\aa} to interessante elementer til en ideologiteori, der begge beror p{\aa} at vi s{\ae}tter parentes om sp{\o}rgsm{\aa}let om sandhed, og i stedet interesserer os for relationer internt til idesf{\ae}ren. Dels et analyseredskab, der ang{\aa}r ideens {\aa}rsag eller grund; dels en pragmatisk orienteret strategi, der ang{\aa}r dens virkning.I sin adskillelse af attributterne blokerer den spinozistiske metafysik for at t{\ae}nke ideologi som en afledt {\textquoteleft}refleks{\textquoteright} af de materielle betingelser, og opfordrer i stedet til at unders{\o}ge kausale strukturer blandt ideerne selv. Ved hj{\ae}lp af begrebet om den ad{\ae}kvate ide vil jeg identificere tre {\textquoteleft}ideologiske figurer{\textquoteright}, der eksemplificerer det element af forvr{\ae}ngning, der er p{\aa} spil i ideologiske konstruktioner, uden at s{\o}ge tilflugt i kategorierne sand/falsk og dermed forblive i et sp{\o}rgsm{\aa}l om korrespondens mellem ideer og ting. Dern{\ae}st vil jeg – i forl{\ae}ngelse af Hasana Sharps begreb om renaturalisering (2011) – pege p{\aa} hvordan en materialistisk kritik b{\o}r udvides til at omfatte t{\ae}nkningen selv s{\aa}ledes at ideer og ideologiske komplekser vurderes ud fra deres affektive virkninger. Ved en s{\aa}dan spinozistisk indstilling flyttes fokus v{\ae}k fra ideer som afbildninger og hen imod deres produktive kraft i en affektiv {\o}konomi.",
author = "Ploug, {Anna Cornelia}",
year = "2017",
month = sep,
day = "1",
language = "Dansk",
note = "Marx Nu! ; Conference date: 01-09-2017 Through 02-09-2017",
url = "https://marxistiskestudier.com/",

}

RIS

TY - CONF

T1 - Åndsautomaten, eller ideernes materialitet. Ideologiteoretiske ressourcer hos Spinoza

AU - Ploug, Anna Cornelia

N1 - Conference code: 2

PY - 2017/9/1

Y1 - 2017/9/1

N2 - “[M]atrixen for enhver mulig teori om ideologi” kan findes i appendixet til første bog af Etikken (1677), skal man tro Althusser. Her forklarer Spinoza hvordan mennesket ‘vender naturen på hovedet’ og bilder sig ind at være en fantastisk undtagelse fra den lovprægede natur. Imidlertid kan man finde materiale til at tænke ideologi andre steder i Spinozas værk. Med afsæt i Etikken (og til dels TIE), der skelner mellem ‘tænkning’ og ‘udstrækning’ som forskellige måder at forstå virkeligheden på, vil jeg pege på to interessante elementer til en ideologiteori, der begge beror på at vi sætter parentes om spørgsmålet om sandhed, og i stedet interesserer os for relationer internt til idesfæren. Dels et analyseredskab, der angår ideens årsag eller grund; dels en pragmatisk orienteret strategi, der angår dens virkning.I sin adskillelse af attributterne blokerer den spinozistiske metafysik for at tænke ideologi som en afledt ‘refleks’ af de materielle betingelser, og opfordrer i stedet til at undersøge kausale strukturer blandt ideerne selv. Ved hjælp af begrebet om den adækvate ide vil jeg identificere tre ‘ideologiske figurer’, der eksemplificerer det element af forvrængning, der er på spil i ideologiske konstruktioner, uden at søge tilflugt i kategorierne sand/falsk og dermed forblive i et spørgsmål om korrespondens mellem ideer og ting. Dernæst vil jeg – i forlængelse af Hasana Sharps begreb om renaturalisering (2011) – pege på hvordan en materialistisk kritik bør udvides til at omfatte tænkningen selv således at ideer og ideologiske komplekser vurderes ud fra deres affektive virkninger. Ved en sådan spinozistisk indstilling flyttes fokus væk fra ideer som afbildninger og hen imod deres produktive kraft i en affektiv økonomi.

AB - “[M]atrixen for enhver mulig teori om ideologi” kan findes i appendixet til første bog af Etikken (1677), skal man tro Althusser. Her forklarer Spinoza hvordan mennesket ‘vender naturen på hovedet’ og bilder sig ind at være en fantastisk undtagelse fra den lovprægede natur. Imidlertid kan man finde materiale til at tænke ideologi andre steder i Spinozas værk. Med afsæt i Etikken (og til dels TIE), der skelner mellem ‘tænkning’ og ‘udstrækning’ som forskellige måder at forstå virkeligheden på, vil jeg pege på to interessante elementer til en ideologiteori, der begge beror på at vi sætter parentes om spørgsmålet om sandhed, og i stedet interesserer os for relationer internt til idesfæren. Dels et analyseredskab, der angår ideens årsag eller grund; dels en pragmatisk orienteret strategi, der angår dens virkning.I sin adskillelse af attributterne blokerer den spinozistiske metafysik for at tænke ideologi som en afledt ‘refleks’ af de materielle betingelser, og opfordrer i stedet til at undersøge kausale strukturer blandt ideerne selv. Ved hjælp af begrebet om den adækvate ide vil jeg identificere tre ‘ideologiske figurer’, der eksemplificerer det element af forvrængning, der er på spil i ideologiske konstruktioner, uden at søge tilflugt i kategorierne sand/falsk og dermed forblive i et spørgsmål om korrespondens mellem ideer og ting. Dernæst vil jeg – i forlængelse af Hasana Sharps begreb om renaturalisering (2011) – pege på hvordan en materialistisk kritik bør udvides til at omfatte tænkningen selv således at ideer og ideologiske komplekser vurderes ud fra deres affektive virkninger. Ved en sådan spinozistisk indstilling flyttes fokus væk fra ideer som afbildninger og hen imod deres produktive kraft i en affektiv økonomi.

M3 - Paper

T2 - Marx Nu!

Y2 - 1 September 2017 through 2 September 2017

ER -

ID: 393051649