Kroppen i læring, læring i kroppen: Kropsforankret sprogundervisning på Zoom og i auditoriet

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Kroppen i læring, læring i kroppen : Kropsforankret sprogundervisning på Zoom og i auditoriet. / Boeg Thomsen, Ditte.

In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Vol. 17, No. 32, 06.2022, p. 53-72.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Boeg Thomsen, D 2022, 'Kroppen i læring, læring i kroppen: Kropsforankret sprogundervisning på Zoom og i auditoriet', Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, vol. 17, no. 32, pp. 53-72. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129438

APA

Boeg Thomsen, D. (2022). Kroppen i læring, læring i kroppen: Kropsforankret sprogundervisning på Zoom og i auditoriet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), 53-72. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129438

Vancouver

Boeg Thomsen D. Kroppen i læring, læring i kroppen: Kropsforankret sprogundervisning på Zoom og i auditoriet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2022 Jun;17(32):53-72. https://doi.org/10.7146/dut.v17i32.129438

Author

Boeg Thomsen, Ditte. / Kroppen i læring, læring i kroppen : Kropsforankret sprogundervisning på Zoom og i auditoriet. In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2022 ; Vol. 17, No. 32. pp. 53-72.

Bibtex

@article{6bea7baeaa0b4b259df897f04fbf9ada,
title = "Kroppen i l{\ae}ring, l{\ae}ring i kroppen: Kropsforankret sprogundervisning p{\aa} Zoom og i auditoriet",
abstract = "Didaktiske eksperimenter p{\aa} natur- og sundhedsvidenskab har vist at l{\ae}ringsaktiviteter der giver universitetsstuderende relevante sansemotoriske erfaringer, styrker forst{\aa}else og hukommelse, men betydningen af sansning og bev{\ae}gelse i humanioraundervisning er underbelyst. Gennem to pilotstudier med fokus p{\aa} design, deltagelse og evaluering unders{\o}ger denne artikel kropsforankret l{\ae}ring p{\aa} Humaniora i to l{\ae}ringskontekster: digital undervisning p{\aa} Zoom ogauditorieundervisning p{\aa} campus. Unders{\o}gelsen viser at det ogs{\aa} i humanioraundervisning er muligt at udvikle kropsforankrede l{\ae}ringsaktiviteter med st{\ae}rk konceptuel integration, at de studerende deltog aktivt, og at de evaluerede aktiviteterne meget positivt. Sammenligningen af det fysiske og digitale l{\ae}ringsrum viser at kropsforankrede l{\ae}ringsaktiviteter fungerede godt i begge, med tilpasning til l{\ae}ringskonteksternes forskellige praktiske begr{\ae}nsninger og muligheder. Auditoriet er en potentielt mere s{\aa}rbar kontekst fordi deltagelse er synlig for alle, men samtidig {\aa}bner samv{\ae}ret i et f{\ae}lles fysisk og socialt rum mulighed for aktiviteter hvor samspillet mellem de studerendes kroppe er grundlaget for l{\ae}ringsaktiviteternes konceptuelle integration. ",
author = "{Boeg Thomsen}, Ditte",
year = "2022",
month = jun,
doi = "10.7146/dut.v17i32.129438",
language = "Dansk",
volume = "17",
pages = "53--72",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "32",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Kroppen i læring, læring i kroppen

T2 - Kropsforankret sprogundervisning på Zoom og i auditoriet

AU - Boeg Thomsen, Ditte

PY - 2022/6

Y1 - 2022/6

N2 - Didaktiske eksperimenter på natur- og sundhedsvidenskab har vist at læringsaktiviteter der giver universitetsstuderende relevante sansemotoriske erfaringer, styrker forståelse og hukommelse, men betydningen af sansning og bevægelse i humanioraundervisning er underbelyst. Gennem to pilotstudier med fokus på design, deltagelse og evaluering undersøger denne artikel kropsforankret læring på Humaniora i to læringskontekster: digital undervisning på Zoom ogauditorieundervisning på campus. Undersøgelsen viser at det også i humanioraundervisning er muligt at udvikle kropsforankrede læringsaktiviteter med stærk konceptuel integration, at de studerende deltog aktivt, og at de evaluerede aktiviteterne meget positivt. Sammenligningen af det fysiske og digitale læringsrum viser at kropsforankrede læringsaktiviteter fungerede godt i begge, med tilpasning til læringskonteksternes forskellige praktiske begrænsninger og muligheder. Auditoriet er en potentielt mere sårbar kontekst fordi deltagelse er synlig for alle, men samtidig åbner samværet i et fælles fysisk og socialt rum mulighed for aktiviteter hvor samspillet mellem de studerendes kroppe er grundlaget for læringsaktiviteternes konceptuelle integration.

AB - Didaktiske eksperimenter på natur- og sundhedsvidenskab har vist at læringsaktiviteter der giver universitetsstuderende relevante sansemotoriske erfaringer, styrker forståelse og hukommelse, men betydningen af sansning og bevægelse i humanioraundervisning er underbelyst. Gennem to pilotstudier med fokus på design, deltagelse og evaluering undersøger denne artikel kropsforankret læring på Humaniora i to læringskontekster: digital undervisning på Zoom ogauditorieundervisning på campus. Undersøgelsen viser at det også i humanioraundervisning er muligt at udvikle kropsforankrede læringsaktiviteter med stærk konceptuel integration, at de studerende deltog aktivt, og at de evaluerede aktiviteterne meget positivt. Sammenligningen af det fysiske og digitale læringsrum viser at kropsforankrede læringsaktiviteter fungerede godt i begge, med tilpasning til læringskonteksternes forskellige praktiske begrænsninger og muligheder. Auditoriet er en potentielt mere sårbar kontekst fordi deltagelse er synlig for alle, men samtidig åbner samværet i et fælles fysisk og socialt rum mulighed for aktiviteter hvor samspillet mellem de studerendes kroppe er grundlaget for læringsaktiviteternes konceptuelle integration.

U2 - 10.7146/dut.v17i32.129438

DO - 10.7146/dut.v17i32.129438

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 17

SP - 53

EP - 72

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 32

ER -

ID: 310451164