Transpoetik fra ensomhed til flerstemmighed

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Standard

Transpoetik fra ensomhed til flerstemmighed. / Bissenbakker, Mons.

In: Standart. Anmeldelse af ny litteratur, Vol. 38, No. 1, 01.04.2024, p. 85-92.

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Harvard

Bissenbakker, M 2024, 'Transpoetik fra ensomhed til flerstemmighed', Standart. Anmeldelse af ny litteratur, vol. 38, no. 1, pp. 85-92. <https://standart.nu/1-2024>

APA

Bissenbakker, M. (2024). Transpoetik fra ensomhed til flerstemmighed. Standart. Anmeldelse af ny litteratur, 38(1), 85-92. https://standart.nu/1-2024

Vancouver

Bissenbakker M. Transpoetik fra ensomhed til flerstemmighed. Standart. Anmeldelse af ny litteratur. 2024 Apr 1;38(1):85-92.

Author

Bissenbakker, Mons. / Transpoetik fra ensomhed til flerstemmighed. In: Standart. Anmeldelse af ny litteratur. 2024 ; Vol. 38, No. 1. pp. 85-92.

Bibtex

@article{29bbd05fcab94b0fb12e63b65170c140,
title = "Transpoetik fra ensomhed til flerstemmighed",
abstract = "2020{\textquoteright}erne har forel{\o}big markeret et grundl{\ae}ggende skift i skriften om og fra transk{\o}nnede. Litter{\ae}rt set er transk{\o}nnethed typisk blevet behandlet perif{\ae}rt og eksotiserende af cisk{\o}nnede forfattere eller i beken¬delsens sandf{\ae}rdige, men litter{\ae}rt forudsigelige form af transk{\o}nnede forfattere. Her udg{\o}r 2020{\textquoteright}er¬nes trans¬litteratur en meget andet scene, hvor anerkendte og prisbel{\o}nnede for¬fattere skriver om og fra et transk{\o}nnet perspektiv. Luka Holmegaards anmelderroste Havet i munden (Gutkind 2023) udkommer pr{\ae}cis 10 {\aa}r efter den noget mere ukendte Alex Zichaus Ubehagets soundtrack (Autre 2013), der ligesom Holmegaards digtsamling behandler en f{\ae}nomenologisk erfaring af transmaskulinitet. Datagrundlaget er selvsagt for begr{\ae}nset til at kunne sige noget generelt om {\textquoteright}den transmaskuline oplevelse{\textquoteright}, men det er ikke desto mindre fristende at benytte lejligheden til forsigtigt at g{\o}re status over, hvilke fort{\ae}llinger om transmaskulinitet, der er blevet muliggjort over 10 {\aa}r og is{\ae}r hvilke litter{\ae}re greb, v{\ae}rkerne bet{\ae}nker sig af som v{\ae}rn mod cisk{\o}nnet normativitet. Begge v{\ae}rker afs{\o}ger, hvordan smerte og ubehag kan h{\aa}ndteres p{\aa} m{\aa}der, som bevarer en {\aa}benhed over for verden, men de g{\o}r det gennem meget forskellige litter{\ae}re strateger.",
author = "Mons Bissenbakker",
year = "2024",
month = apr,
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "38",
pages = "85--92",
journal = "Standart. Anmeldelse af ny litteratur",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Transpoetik fra ensomhed til flerstemmighed

AU - Bissenbakker, Mons

PY - 2024/4/1

Y1 - 2024/4/1

N2 - 2020’erne har foreløbig markeret et grundlæggende skift i skriften om og fra transkønnede. Litterært set er transkønnethed typisk blevet behandlet perifært og eksotiserende af ciskønnede forfattere eller i beken¬delsens sandfærdige, men litterært forudsigelige form af transkønnede forfattere. Her udgør 2020’er¬nes trans¬litteratur en meget andet scene, hvor anerkendte og prisbelønnede for¬fattere skriver om og fra et transkønnet perspektiv. Luka Holmegaards anmelderroste Havet i munden (Gutkind 2023) udkommer præcis 10 år efter den noget mere ukendte Alex Zichaus Ubehagets soundtrack (Autre 2013), der ligesom Holmegaards digtsamling behandler en fænomenologisk erfaring af transmaskulinitet. Datagrundlaget er selvsagt for begrænset til at kunne sige noget generelt om ’den transmaskuline oplevelse’, men det er ikke desto mindre fristende at benytte lejligheden til forsigtigt at gøre status over, hvilke fortællinger om transmaskulinitet, der er blevet muliggjort over 10 år og især hvilke litterære greb, værkerne betænker sig af som værn mod ciskønnet normativitet. Begge værker afsøger, hvordan smerte og ubehag kan håndteres på måder, som bevarer en åbenhed over for verden, men de gør det gennem meget forskellige litterære strateger.

AB - 2020’erne har foreløbig markeret et grundlæggende skift i skriften om og fra transkønnede. Litterært set er transkønnethed typisk blevet behandlet perifært og eksotiserende af ciskønnede forfattere eller i beken¬delsens sandfærdige, men litterært forudsigelige form af transkønnede forfattere. Her udgør 2020’er¬nes trans¬litteratur en meget andet scene, hvor anerkendte og prisbelønnede for¬fattere skriver om og fra et transkønnet perspektiv. Luka Holmegaards anmelderroste Havet i munden (Gutkind 2023) udkommer præcis 10 år efter den noget mere ukendte Alex Zichaus Ubehagets soundtrack (Autre 2013), der ligesom Holmegaards digtsamling behandler en fænomenologisk erfaring af transmaskulinitet. Datagrundlaget er selvsagt for begrænset til at kunne sige noget generelt om ’den transmaskuline oplevelse’, men det er ikke desto mindre fristende at benytte lejligheden til forsigtigt at gøre status over, hvilke fortællinger om transmaskulinitet, der er blevet muliggjort over 10 år og især hvilke litterære greb, værkerne betænker sig af som værn mod ciskønnet normativitet. Begge værker afsøger, hvordan smerte og ubehag kan håndteres på måder, som bevarer en åbenhed over for verden, men de gør det gennem meget forskellige litterære strateger.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 38

SP - 85

EP - 92

JO - Standart. Anmeldelse af ny litteratur

JF - Standart. Anmeldelse af ny litteratur

IS - 1

ER -

ID: 391208847