Helle Kannik Haastrup

Helle Kannik Haastrup

Lektor - forfremmelsesprogrammet

Primære forskningsområder

Jeg forsker i celebritykultur og dens kulturelle- og samfundsmæssige betydning med særlig fokus på æstetik og genrer i den digitale mediekultur.

Jeg forsker også i nyere film og tv-fiktioner og hvordan de som komplekse fortællinger spiller sammen med andre medier i den digitale mediekultur. Mine forskningsområder omfatter følgende emner:

  • Celebritykulturens kulturelle og samfundsmæssige betydning og sociale medier
  • Celebrities og influencers som rollemodeller på sociale medier
  • Sociale medier – æstetik og populærkultur
  • Filmæstetik og digital kultur
  • Komplekse mediefiktioner (film og tv-serier) i den digitale mediekultur
  • Tværmedial analyse af mediefiktioner
  • Medieæstetik i den digitale mediekultur
  • Portrætdokumentaren som genre

Aktuel forskning:

Jeg er leder for forskningsgruppen: "Tværmedialitet og mediekultur" på NorS.

Celebritykultur og aktivisme på Instagram: Jeg undersøger hvordan politikere, influencere og aktivister kommunikerer klima, kultur og politik på sociale medier med fokus på æstetik og genrer, autenticitet og selvpræsentation.

Film og tv-serier i den digitale film og mediekultur: En undersøgelse af hvordan mediefiktioner kan forstås som et kulturelt forum i den digitale mediekultur forstået i samspil med sociale medier, digitale fællesskaber og aktuelle mediebegivenheder.

Aktuelle projekter og netværk:

En fælles filmkultur? - Danmark og Tyskland i stumfilmtiden 1910-1930 (DFI/Københavns Universitet 2019-2022). Jeg deltager med et projekt om celebritykulturen i et æstetisk tværmedialt perspektiv med fokus på den danske filmstjerne Asta Nielsen.  Link to "A Common Film Culture"

Nordic Celebrity Studies Network (2016-) Med-grundlægger og co-chair i dette nordiske forskningsnetværk som undersøger celebritykulturens manifestationer indenfor kultur og politik og i aktuel og historisk sammenhæng.

 

Undervisnings- og vejledningsområder

  • Sociale medier – æstetik og kommunikation (klima, kultur, politik)
  • Digitale genrer og kvalitative digitale metoder
  • Film og medieæstetik
  • Mediekulturanalyse
  • Tværmedial teori og analyse
  • Mediefiktioner - teori og analyse
  • Faktuelle mediegenrer – teori og analyse
  • Celebritykultur og digitale medier
  • Populærkultur og sociale medier
  • Filmstjernen som tværmedialt kulturelt og samfudnsmæssigt fænomen 

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Celebritykultur

    Haastrup, Helle Kannik, 1 maj 2020, Frederiksberg: Samfundslitteratur. 161 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Personalising climate change on Instagram: Self-presentation, authenticity and emotion

    Haastrup, Helle Kannik, 2022, I: MedieKultur. 38, 72, s. 65-85

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  3. Udgivet

    The Mother of Dragons in Dior: Fashion, Star Image and Self-presentation on Instagram

    Haastrup, Helle Kannik, 28 dec. 2020, I: Popular Communication. 18, 4, s. 327-340 14 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  4. Udgivet

    When Golden Globes and Stars Align: The Awards Show as a Platform for Cultural Criticism

    Haastrup, Helle Kannik, jan. 2021, Rethinking Cultural Criticism: New Voices in the Digital Age. Kristensen, N. N., From, U. & Haastrup, H. K. (red.). Palgrave Macmillan, s. 91-112

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  5. Udgivet

    Framing the Oscars live: analysing celebrity culture and cultural intermediaries in the live broadcast of the Academy Awards on Danish television

    Haastrup, Helle Kannik, 7 apr. 2016, I: Celebrity Studies. 7, 3, s. 412-418

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  6. Udgivet

    To be a female Hamlet: Asta Nielsen’s star image, cross-dressing films, and critical reception

    Haastrup, Helle Kannik, 3 feb. 2022, I: Kosmorama. 281

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  7. Udgivet

    Being Ordinary as a Female Pop Star: Behind-the-scenes in musical documentary portraits of Jada and Beyoncé

    Haastrup, Helle Kannik, 1 sep. 2021, I: Journal of Scandinavian Cinema. 11, 3, s. 297-305

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  8. Udgivet

    Hermione’s feminist book club: celebrity activism and cultural critique

    Haastrup, Helle Kannik, 21 dec. 2018, I: MedieKultur: Journal of media and communication research. 65, s. 98-116 19 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  9. Udgivet

    Storytelling Intertextuality: From Django Unchained to The Matrix

    Haastrup, Helle Kannik, 2014, I: Film International. 12, 1, s. 85-97

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

ID: 119730962