Mads Poulsen
Lektor - forfremmelsesprogrammet
Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Emil Holms Kanal 2
2300 København S
Danmark
Aktuel forskning
- Sammenhængen mellem grammatikforståelse og læseforståelse: Jeg leder et forskningsprojekt om syntaksforståelse og læseforståelse, som er finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond. Projektet er en fortsættelse en langvarig interesse for, hvordan vi som mennesker er i stand til at kommunikere komplekse og forstå komplekse budskaber. For at kunne forstå en tekst skal man kunne forstå de sætninger, som teksten er bygget op af. I det daglige tænker vi ikke så meget over den komplekse information, som vi udleder af den rækkefølge, som ordene i en sætning står i. Vi oplever nemlig ikke, at det giver de store problemer, fx når vi udleder, at det er Lotte, der ser, i sætningen “Lotte ser Kasper". Men der er visse sætningskonstruktioner, som folk nogle gange synes, er svære at forstå, fx passivsætninger som "Lotte blev set af Kasper”, eller sætninger, hvor objektet kommer før subjektet, fx “Ham så hun". Og det ser ud til, at der er nogen der har sværere ved det end andre. Fx er det oplagt, at mindre børn har svært ved sådanne sætningskonstruktioner. Men måske er der også nogle ældre børn, som har svært ved at bruge sådanne grammatiske informationer. Og det kan muligvis delvist forklare, hvorfor nogle børn har svært ved at forstå det, de læser. Det er vi ved at undersøge, bl.a. med hjælp fra speciale- og BA-opgaveskrivere. Eksempelpublikationer: Burholt, Engberg-Pedersen og Poulsen (2013), Thomsen og Poulsen (2015), Poulsen og Gravgaard (2016), Grandjean og Poulsen (2017) og Poulsen, Nielsen og Christensen (2021).
Undervisnings- og vejledningsområder
Jeg underviser i Sprogvidenskan i audiologopædi, Psykolingvistik og Statistik og Sprogforståelse i grundskolen.
Carsten Elbro og jeg har skrevet en introducerende statistikbog, Hold i virkeligheden, der henvender sig særligt til dem, der er interesserede i evidensbaseret undervisning. I tilknytning til bogen har jeg lavet vejledninger i, hvordan man bruger de gratis statistikprogrammer JASP og R-commander.
Jeg vejleder inden for læsning, psykolingvistik og grammatisk orienteret logopædi. Se beskrivelsen af mine aktuelle forskningsområder for at få et indtryk af, hvilke områder jeg kan vejlede bedst i.
ID: 9616
Flest downloads
-
4894
downloads
Who did what to whom? The relationship between syntactic aspects of sentence comprehension and text comprehension
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
2223
downloads
Do dyslexics have auditory input processing difficulties?
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
1631
downloads
Acceptability and processing of long-distance dependencies in Danish
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet