Mie Femø Nielsen

Mie Femø Nielsen

Professor

Primære forskningsområder

Forskningsfelt: Ledelse og facilitering af aktiviteter og deltagerbidrag i professionel interaktion. 

Metoder: Videoetnografi, samtaleanalyse, multimodal analyse, deltagerobservation.

Data: Møder, internationalt virtuelt samarbejde og innovationsworkshops.

 

Aktuel forskning

Professionelles videomøder

Professionelles samarbejde om at opnå og skabe tillid i social interaktion.

Virtuelt samarbejde i offshoreprojekter.

Videointeraktion inden for telemedicin.

Facilitering af ICT-medierede beslutningsprocesser i lederworkshops.

Workshopinteraktion.

Følgerskab som en interaktionel proces på møder.

Impact

Det Humanistiske Fakultet bruger min forskning som eksempel på den impact, humanistiske forskere har i samfundet.
Læs casen: Forskning forbedrer internationale virksomheders kommunikation.

 

Undervisnings- og vejledningsområder

Kommunikation og kultur i internationale virksomheder (efterår)

Metodekursus for medier og kommunikation (forår)

Procesledelse og facilitering (forår)

 

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Stepping Stones in Opening and Closing Department Meetings

    Nielsen, Mie Femø, 2013, I : Journal of Business Communication. 50, 1, s. 34-67 34 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Using artifacts in brainstorming sessions to secure participation and decouple sequentiality

    Nielsen, Mie Femø, 2012, I : Discourse Studies. 14, 1, s. 87-109 23 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  3. Udgivet

    Interactional functions of invoking procedure in institutional settings

    Nielsen, Mie Femø, Nielsen, Søren Beck, Gravengaard, Gitte & Due, Brian Lystgaard, 25 jul. 2012, I : Journal of Pragmatics. 44, 11, s. 1457-1473 17 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Fortolkningsledelse: mellemlederes kommunikative arbejde med værdier og kulturskabelse

    Nielsen, Mie Femø, 2010, 1 udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 274 s. (Den kommunikerende organisation).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBog

  5. Udgivet

    Positionering: mellemlederes kommunikative arbejde med ledelsesrum og ledelsesret

    Nielsen, Mie Femø, apr. 2010, 1 udg. Frederiksberg C: Samfundslitteratur. 246 s. (Den kommunikerende organisation).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBog

  6. Udgivet

    Interpretative management in business meetings: Understanding managers' interactional strategies through conversation analysis

    Nielsen, Mie Femø, 2009, I : Journal of Business Communication. 46, 1, s. 23-56 34 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  7. Udgivet

    Get closer via remote video: Tips for your virtual presence: Meetings, workshops, teaching

    Nielsen, Mie Femø & Toft, Thomas Lehman Waaben, 30 maj 2020, SocialFormats Publishing. 19 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBog

  8. Udgivet

    Kom tæt på via video: Tips til dit virtuelle nærvær: Møder, workshops, undervisning

    Nielsen, Mie Femø & Toft, Thomas Lehman Waaben, 28 maj 2020, SocialFormats Publishing. 19 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBog

  9. Udgivet

    Metodekogebogen: 130 analysemetoder fra humaniora og samfundsvidenskab

    Nielsen, Mie Femø (red.) & Skriver, Svend (red.), jan. 2019, København: U Press. 440 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologi

ID: 3829