Carsten Elbro
Professor
Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Emil Holms Kanal 2, 2300 København S, Bygning: 22.5.57
CE's forskning handler om læsning og læsevanskeligheder og om metoder i anvendt sprogvidenskab især inden for psykolingvistik. Se også Center for Læseforsknings hjemmeside (http://laes.hum.ku.dk).
CE er medlem af redaktionsudvalget for tidsskrifterne Scientific Studies of Reading og Annals of Dyslexia og af Mål og Mæles videnskabelige panel.
Nogle bøger
Læsning og læseundervisning. 3. udgave, 2014. 375 sider. Hans Reitzel / Gyldendal. ISBN: 9788741260679 (Klik på titlen for at gå til bogens hjemmeside) |
Læseforståelse – indsigt og undervisning. Af Jane Oakhill, Kate Cain, og Carsten Elbro. 1. udg. feb. 2015 (216 sider) Forlaget Hans Reitzel / Gyldendal. Også på engelsk: Understanding and Teaching Reading Comprehension: A handbook. 2014. Routledge. (Klik på titlen for at gå til bogens hjemmeside) |
Hold i virkeligheden. Statistik og evidens i uddannelse. Carsten Elbro og Mads Poulsen. Ca. 184 sider. Er udkommet på Hans Reitzels forlag, 2015. |
Forskningsprojekter
In Search of Early Predictors of Reading Comprehension Difficulties in Chinese Hong Kong (Co-Investigator, PI: Connie Ho), Hong Kong Research Grants Council, #17614517. Sep. 2017-Sep. 2020.
An investigation of causal relationship between reading comprehension difficulties and inference abilities. (Co-investigator, PI: Yuhtsuen Tzeng), Taiwan. Taiwan Ministry of Science and Technology (MOST). Aug. 2017 - July 2020.
Enrichment of poor readers. (Co-investigator, PI: Nicolai Kristensen, VIVE). Danmarks Frie Forskningsråd 1/4 2019-1/4 2023.
What is in ba, be, bi, bo, bu, etc.? A cross-linguistic study of verbal learning and blending (Co-Investigator, PI: Barbara Arfé). Department of Developmental and Social Psychology, University of Padova. 1/10 2019 – 31/12 2020.
Kurser
Læsning 1: Skriftsproglige færdigheder (læsning, stavning, skriftlig fremstilling)
Læsning 2; Skriftsproglige vanskeligheder (ordblindhed, sammensatte vanskeligheder, specifikke vanskeligheder med sprogforståelse)
Sprog og psykologi 2: Introduktion til psykolingvistik
ID: 11640
Flest downloads
-
7246
downloads
Langtidsprognosen for sprogindlæringsvanskeligheder: neuropædiatrisk vurdering
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
3696
downloads
Tegnsætning med mening
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
1299
downloads
Does ability to establish sound-symbol pairings mediate the RAN reading relationship?
Publikation: Konferencebidrag › Poster › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet