Helle Kannik Haastrup

Helle Kannik Haastrup

Lektor

Primære forskningsområder

Filmæstetik og -genre; Film- og mediekultur

Tværmedialitet; Celebritykultur; De nye tv-serier

Aktuelle forskningsprojekter og netværk:

Delprojekt i DFI/KU-forskningsprojektet: En fælles filmkultur? - Danmark og Tyskland i stumfilmtiden 1910-1930 (DFI/Københavns Universitet 2019-2021) med delprojekt om den danske filmstjerne Asta Nielsen undersøgt i et æstetisk tværmedialt perspektiv.

Med-grundlægger og co-chair i forskningsnetværket: Nordic Celebrity Studies Network (2016-)

Delprojekt i FKK-forskningsprojektet: From Ivory Tower to Twitter: Rethinking the Cultural Critic in Contemporary Media Culture (Københavns Universitet 2015-19) med undersøgelse af hvordan celebrities anvender deres kulturelle autoritet aktivistisk fx på sociale medier med fokus på #metoo og Time's up-bevægelsen.

Nyere filmkunst: Jeg forsker i nyere filmæstetik og kultur med på vægt på film der udfordrer både stil og narrativ og som bidrager til fornyelse af det den filmiske fortælleform, samt diskussioner af hvilke roller fimen har i den tværmediale mediekultur.

Celebritykultur: Jeg forsker også i celebritikulturen med fokus på, hvordan forskellige mediegenrer fortæller historier om kendte mennekser indenfor især film, videnskab og politik som via deres 'kendthed' får tildelt autoritet i mediekulturen.

De nye tv-serier: Jeg forsker i hvordan de nye tv-serier udfolder deres komplekse fortællinger i forskellige genrer, men med nuancerede karaktertegninger og høj stilbevidsthed tilfælles.

Intertekstualitet & Film: Jeg skrev min ph.d.-afhandling om film og intertekstualitet, hvor en af de teoretiske pointer er at intertekstualitet ikke kun fungerer som Verfremdungs-effekt, men har en central funktion i både narrativ og karaktertegning i nyere populærkulturelle filmfortællinger.

Undervisnings- og vejledningsområder

  • Filmæstetik og -kultur (kunstfilm, genrefilm, filmæstetik, filmteori, dokumentarfilm, independent film)
  • Medieæstetik og -kultur (de nye tv-serier- genre og æstetik, digitale mediegenrer, sociale medier, mediebegivenheder)
  • Tværmedialitet teori og analyse
  • Celebritykultur og mediegenrer

Seneste kurser:

 

  • Komplekse Mediefiktioner (KA)
  • De nye filmfortællinger og mediekulturen (KA)
  • Digitale mediefiktioner: Storytelling og Mediekonvergens (KA)
  • Medieanalyse 1 + 2 (BA)

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Storytelling Intertextuality: From Django Unchained to The Matrix

    Haastrup, H. K., 2014, I : Film International. 12, 1, s. 85-97

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  2. Det globale prisuddelingsshow: Tværmedialitet, mainstream filmkult og celebritymatrice

    Haastrup, H. K., 2011, I : Akademisk kvarter. 02, Juni 2011, s. 263-275

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  3. Dramedien som genre - fra livsstilsserie til krisefortælling

    Haastrup, H. K., 2011, Fjernsyn for viderekomne: De nye amerikanske tv-serier. Turbine Forlaget

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

  4. Udgivet

    One re-enchanted evening: The Academy Awards as a mediated ritual within celebrity culture

    Haastrup, H. K., 2008, I : Nordic Journal of Media Studies.. 6, s. 127-142 15 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  5. Udgivet

    Genkendelsens glæde: Intertekstualitet på film

    Haastrup, H. K., 2004, København. 215 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Udvalgte aktiviteter

  1. Society of Cinema and Media Studies 2015 Conference

    Helle Kannik Haastrup (Deltager)
    25 mar. 201529 mar. 2015

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i workshop, seminar og kursus

ID: 119730962