Helle Kannik Haastrup

Helle Kannik Haastrup

Lektor

Primære forskningsområder

Filmæstetik og filmkultur; Celebritykultur (politik, kultur, videnskab/klima)

Tværmedialitet og sociale medier i den digitale mediekultur; De nye tv-serier

Aktuelt forskningsprojekt og netværk:

En fælles filmkultur? - Danmark og Tyskland i stumfilmtiden 1910-1930 (DFI/Københavns Universitet 2019-2021) med delprojekt om celebritykulturen i et æstetisk tværmedialt perspektiv.

Nordic Celebrity Studies Network (2016-) Med-grundlægger og co-chair i forskningsnetværket.

Mine forskninsgområder

Celebritykultur: Jeg forsker i celebritikulturen med fokus på, hvordan forskellige mediegenrer fortæller historier om kendte mennesker indenfor især film, videnskab/klima og politik som via deres 'kendthed' får tildelt autoritet og autenticitet i mediekulturen.

Nyere filmkunst og filmkultur: Jeg forsker i nyere filmæstetik og kultur med på vægt på film der udfordrer både stil og narrativ, art cinema, multiprotagonistfilm, mind game film og  poltitiske film. Film som bidrager til fornyelse af den filmiske fortælleform.

De nye tv-serier: Jeg forsker i hvordan de nye tv-serier udfolder deres komplekse fortællinger i forskellige genrer, men med nuancerede karaktertegninger og høj stilbevidsthed tilfælles.

Intertekstualitet & Film: Jeg skrev min ph.d.-afhandling om film og intertekstualitet, hvor en af de teoretiske pointer er at intertekstualitet ikke kun fungerer som Verfremdungs-effekt, men har en central funktion i både narrativ og karaktertegning i nyere populærkulturelle filmfortællinger.

Undervisnings- og vejledningsområder

  • Celebritykultur og mediegenrer - politik, film, videnskab/klima.
  • Filmæstetik og -kultur (kunstfilm, genrefilm, filmæstetik, filmteori, dokumentarfilm, independent film)
  • Medieæstetik og -kultur (de nye tv-serier- genre og æstetik, digitale mediegenrer, sociale medier, mediebegivenheder)
  • Tværmedialitet teori og analyse

Seneste kurser:

  • Celebritykultur og medier (KA)
  • Film, serier og genrer: Den komplekse genrefortælling (KA)
  • Den personlige mediefortælling (KA)
  • Komplekse mediefiktioner fra artfilm til tv-serier (valgfag)
  • Tværmedialitet film og tv-serier i nyere tid (KA)
  • Komplekse Mediefiktioner (KA)
  • De nye filmfortællinger og mediekulturen (KA)
  • Digitale mediefiktioner: Storytelling og Mediekonvergens (KA)
  • Medieanalyse 1 + 2 (BA)

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Celebritykultur

    Haastrup, Helle Kannik, 1 maj 2020, Fagfællebedømt udg. Samfundslitteratur.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBog

  2. Udgivet

    Hermione’s feminist book club: celebrity activism and cultural critique

    Haastrup, Helle Kannik, 21 dec. 2018, I : MedieKultur: Journal of media and communication research. 65, s. 98-116 19 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  3. Udgivet

    Storytelling Intertextuality: From Django Unchained to The Matrix

    Haastrup, Helle Kannik, 2014, I : Film International. 12, 1, s. 85-97

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  4. Udgivet

    One re-enchanted evening: The Academy Awards as a mediated ritual within celebrity culture

    Haastrup, Helle Kannik, 2008, I : Nordic Journal of Media Studies.. 6, s. 127-142 15 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  5. Udgivet

    Genkendelsens glæde: Intertekstualitet på film

    Haastrup, Helle Kannik, 2004, København. 215 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

  6. Udgivet

    Når naturen kalder - celebrity-aktivisme og klimakamp

    Haastrup, Helle Kannik, 2017, I : Retorik Magasinet (Aastorp, 1991).

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

ID: 119730962