Studerendes forventninger til specialevejledning og specialevejledere – en surveyundersøgelse

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Studerendes forventninger til specialevejledning og specialevejledere – en surveyundersøgelse. / Thøgersen, Jacob; Dybdal, Anita.

In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Vol. 28, 01.04.2020, p. 182-209.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Thøgersen, J & Dybdal, A 2020, 'Studerendes forventninger til specialevejledning og specialevejledere – en surveyundersøgelse', Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, vol. 28, pp. 182-209. <https://tidsskrift.dk/dut/article/view/109048>

APA

Thøgersen, J., & Dybdal, A. (2020). Studerendes forventninger til specialevejledning og specialevejledere – en surveyundersøgelse. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 28, 182-209. https://tidsskrift.dk/dut/article/view/109048

Vancouver

Thøgersen J, Dybdal A. Studerendes forventninger til specialevejledning og specialevejledere – en surveyundersøgelse. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2020 Apr 1;28:182-209.

Author

Thøgersen, Jacob ; Dybdal, Anita. / Studerendes forventninger til specialevejledning og specialevejledere – en surveyundersøgelse. In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2020 ; Vol. 28. pp. 182-209.

Bibtex

@article{bf32013f45004979ad76d6e4bbc16f03,
title = "Studerendes forventninger til specialevejledning og specialevejledere – en surveyunders{\o}gelse",
abstract = "Ved hj{\ae}lp af et sp{\o}rgeskema unders{\o}ger vi nystartede specialeskriveres forventninger til specialeprocessen, arbejdsindsats og resultater samt forventninger til deres vejleder og deres relationen til denne blandt en {\aa}rgang af nystartede specialeskrivere p{\aa} et humanistisk institut.Ved at se p{\aa} respondenternes akademiske historik operationaliseret som deres BA-karakter og deres oplevelser med opgavevejledning samt deres selvrapporterede tryghed ved at skulle skrive speciale, inddeler vi respondenterne i henholdsvis fagligt ”sikre” og ”usikre” specialeskrivere. Vi finder at de to grupper ligner hinanden, men ogs{\aa} at fagligt usikre studerende i h{\o}jere grad s{\o}ger klarhed og struktur p{\aa} processen, mens fagligt sikre studerende i h{\o}jere grad s{\o}ger fagligt modspil.P{\aa} baggrund af respondenternes svar anbefaler vi p{\aa} linje med tidligere studier l{\o}bende dialogisk forventningsafstemning mellem vejleder og specialeskriver. En vigtig pointe er at forventninger og forforst{\aa}else er forskellige hos forskellige studerende; s{\aa}ledes rapporterer en overraskende stor andel af respondenterne at de har ”s{\ae}rlige problemer” som kan komme i vejen for specialeprocessen. Det {\o}ger blot kravet om l{\o}bende forventningsafstemning.",
author = "Jacob Th{\o}gersen and Anita Dybdal",
year = "2020",
month = apr,
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "28",
pages = "182--209",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Studerendes forventninger til specialevejledning og specialevejledere – en surveyundersøgelse

AU - Thøgersen, Jacob

AU - Dybdal, Anita

PY - 2020/4/1

Y1 - 2020/4/1

N2 - Ved hjælp af et spørgeskema undersøger vi nystartede specialeskriveres forventninger til specialeprocessen, arbejdsindsats og resultater samt forventninger til deres vejleder og deres relationen til denne blandt en årgang af nystartede specialeskrivere på et humanistisk institut.Ved at se på respondenternes akademiske historik operationaliseret som deres BA-karakter og deres oplevelser med opgavevejledning samt deres selvrapporterede tryghed ved at skulle skrive speciale, inddeler vi respondenterne i henholdsvis fagligt ”sikre” og ”usikre” specialeskrivere. Vi finder at de to grupper ligner hinanden, men også at fagligt usikre studerende i højere grad søger klarhed og struktur på processen, mens fagligt sikre studerende i højere grad søger fagligt modspil.På baggrund af respondenternes svar anbefaler vi på linje med tidligere studier løbende dialogisk forventningsafstemning mellem vejleder og specialeskriver. En vigtig pointe er at forventninger og forforståelse er forskellige hos forskellige studerende; således rapporterer en overraskende stor andel af respondenterne at de har ”særlige problemer” som kan komme i vejen for specialeprocessen. Det øger blot kravet om løbende forventningsafstemning.

AB - Ved hjælp af et spørgeskema undersøger vi nystartede specialeskriveres forventninger til specialeprocessen, arbejdsindsats og resultater samt forventninger til deres vejleder og deres relationen til denne blandt en årgang af nystartede specialeskrivere på et humanistisk institut.Ved at se på respondenternes akademiske historik operationaliseret som deres BA-karakter og deres oplevelser med opgavevejledning samt deres selvrapporterede tryghed ved at skulle skrive speciale, inddeler vi respondenterne i henholdsvis fagligt ”sikre” og ”usikre” specialeskrivere. Vi finder at de to grupper ligner hinanden, men også at fagligt usikre studerende i højere grad søger klarhed og struktur på processen, mens fagligt sikre studerende i højere grad søger fagligt modspil.På baggrund af respondenternes svar anbefaler vi på linje med tidligere studier løbende dialogisk forventningsafstemning mellem vejleder og specialeskriver. En vigtig pointe er at forventninger og forforståelse er forskellige hos forskellige studerende; således rapporterer en overraskende stor andel af respondenterne at de har ”særlige problemer” som kan komme i vejen for specialeprocessen. Det øger blot kravet om løbende forventningsafstemning.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 28

SP - 182

EP - 209

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

ER -

ID: 231899764