(It)-støttet børnestavning
Studier af børnestavnings rolle i den tidlige skriftsproglige udvikling
Stine Fuglsang Engmose forsvarer sin ph.d.-afhandling.
Afhandlingen undersøger gennem to studier børnestavnings rolle i danske børns tidlige skriftsproglige udvikling. Det ene studie undersøger effekten på børnehaveklassebørns læse- og stavekompetencer af at børnestave med forskellige typer af støtte, herunder it-støtte. Det andet studie undersøger, om børnestavning og læsning i børnehaveklassen er selvstændige prædiktorer for læse- og stavekompetence i 1. klasse.
Bedømmelsesudvalg
- Lektor Jacob Thøgersen, forperson (Københavns Universitet)
- Professor Emeritus Bente Eriksen Hagtvet (Universitetet i Oslo)
- Lektor Anders Højen (Aarhus Universitet)
Leder af forsvarshandlingen
- Professor Carsten Elbro (Københavns Universitet)
Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Njalsgade 136.