(It)-støttet børnestavning

Studier af børnestavnings rolle i den tidlige skriftsproglige udvikling

Stine Fuglsang Engmose forsvarer sin ph.d.-afhandling.

 

Afhandlingen undersøger gennem to studier børnestavnings rolle i danske børns tidlige skriftsproglige udvikling. Det ene studie undersøger effekten på børnehaveklassebørns læse- og stavekompetencer af at børnestave med forskellige typer af støtte, herunder it-støtte. Det andet studie undersøger, om børnestavning og læsning i børnehaveklassen er selvstændige prædiktorer for læse- og stavekompetence i 1. klasse.

 

Bedømmelsesudvalg

  • Lektor Jacob Thøgersen, forperson (Københavns Universitet)
  • Professor Emeritus Bente Eriksen Hagtvet (Universitetet i Oslo)
  • Lektor Anders Højen (Aarhus Universitet)

Leder af forsvarshandlingen

  •  Professor Carsten Elbro (Københavns Universitet)

Et antal eksemplarer af afhandlingen er fremlagt til gennemsyn og hjemlån i Det Kgl. Biblioteks information på Københavns Universitet Amager og til gennemsyn på Det Kgl. Biblioteks læsesal Øst, Diamanten samt på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Njalsgade 136.