Sprogfagene i ’den nye verdensorden’

Professor emeritus Karen Risager, RUC, taler om: Fokus på repræsentationen af det Globale Syd (sprog og samfund) i to danske lærebøger til hhv. engelsk og fransk for 7.-9. klasse.

Resumé

Har sprogfagene en rolle at spille i Danmarks ageren i forhold til den igangværende transformation af verdensordenen? I en verden hvor Europa ikke længere er toneangivende, og hvor Vesten i det hele taget står for skud?

Hvis man spørger mig, så skal vores uddannelsessystem som helhed, herunder sprogfag som engelsk, tysk, fransk og spansk, oplyse eleverne om en større verden og opmuntre dem til at engagere sig i den. Sprogfagene i Vesten har en over hundredårig tradition for at arbejde med tekster der omhandler forhold i de såkaldte målsprogslande, men hvordan gør de det, og er det overhovedet tilstrækkeligt? Samtidig er det vigtigt at påpege at de forskellige sprogfag rummer forskellige logikker, ikke bare i forhold til de sprogområder de primært sigter mod, men også i det syn på verden de formidler. Hvordan repræsenterer de forskellige sprog verden uden for Danmark så vel som verden i Danmark (fx brugen af engelsk i Danmark)? I det følgende er det især lærebøgerne for 7.-9. klasse i grundskolen som jeg diskuterer.

I sprogundervisningen i skolen er det tilegnelsen af ’målsproget’ (den forestillede sprognorm) der står i centrum, mens den indholdsmæssige dimension udfolder sig i skyggen af den sproglige interesse. Den indholdsmæssige dimension har generelt en sekundær faglig status og fremstår som regel ureflekteret og ubegrundet. Sprogundervisningen og læremidlerne er derfor et frugtbart område for alle mulige ideologier om sprog, kultur og samfund. Det gælder læremidler for begyndere og viderekomne over hele verden (ikke bare Vesten), hvilket fremgår af min metaanalyse i en af tidsskriftet Language Teaching’s forskningskronologier (Risager, 2023, Analysing culture in language learning materials – the period 1967-2021).

I mit oplæg vil jeg gøre rede for repræsentationen af verden i to lærebogssystemer for hhv. engelsk og fransk, som har været meget brugt i Danmark (A Piece of Cake og Français Formidable). Jeg vil fokusere på de to fags repræsentationer af det Globale Syd (UNCTAD’s definition), og her især det afrikanske kontinent. Jeg vil diskutere hvorfor Afrika fremstilles så forskelligt i de to fag, og åbne for en diskussion af hvordan vi kommer videre til en mere brugbar repræsentation af verden. Cf. for eksempel Danmarks nye Afrikastrategi.