6. december 2017

Perspektiv: Hvordan forstår vi, hvad vi siger til hinanden?

perspektiv

I faget sprogpsykologi forsøger forskere og studerende at finde ud af, hvordan mennesker, der taler eller skriver sammen, opnår en fælles forståelse. Det er ikke så nemt, som det måske lyder, for ofte ved vi ikke, hvad andre tænker, når de skriver eller taler til os. Og vi ved ikke, hvordan de forstår det, vi siger til dem.

I denne udgave af Perspektiv diskuterer sprogpsykologerne Jacob Thøgersen og Christina Fogtmann Fosgerau fra Københavns Universitet, hvad forståelse er for noget, og hvorfor det er vigtigt at undersøge, hvad der sker i situationer, hvor mennesker forsøger at opnå en fælles forståelse – fx når vi er hos lægen og skal forklare, hvordan vi har det, eller når vi sidder i et klasselokale og skal forstå, hvad læreren siger.

Ud over Jacob Thøgersen og Christiane Fogtmann Fosgerau deltager to af deres tidligere studerende, Louise Hallstrøm Abildgaard og Helle Bro Groth, i samtalen. De arbejder også begge to med forståelse – henholdsvis med hvordan læger og patienter forstår stress, og hvilken betydning forståelse har i læringssituationer.

Programmet er en del af samtaleserien Perspektiv, som er et samarbejde mellem TV2 Lorry og Det Humanistiske Fakultet. Videnskab.dk står for optagelserne.

Du kan se de andre programmer i serien på fakultetets hjemmeside.