5. september 2019

Maske og menneske - ny bog om verdensstjernen Asta Nielsen

Ny udgivelse

Litteraturforsker Lotte Thrane har netop udgivet bogen "Maske og Menneske" om stumfilmsskuespilleren Asta Nielsen, der blev den første store danske verdensstjerne. Bogen, der kaster nye blikke på Asta Nielsen og den tid, hun var del af, er blevet særdeles vel modtaget.

Lotte Thranes nye rigt illustrerede bog "Maske og menneske - Asta Nielsen og hendes tid" følger stumfilmstjernen, performeren, billedkunstneren, skribenten og mytologen Asta Nielsen (1881-1972) i hendes samtid - i 1910’ernes førkrigstid i Tyskland og Østrig-Ungarn, anarkistmiljøer knyttet til den tidlige ekspressionisme i Berlin, Weimarrepublikkens avantgardekultur, tiden efter 1933 i Tyskland, samt efterkrigstiden og 1950'erne og 1960'erne i Danmark.

Asta Nielsens tid i Danmark, som hun vender tilbage til i 1939 efter at have kritiseret Hitler offentligt, gik ikke helt, som hun havde håbet. Hun får hverken roller, opgaver eller biografbevillinger. Betegnelsen ”tyskertøs” klæber til hende, godt hjulpet af smædekampagner, der kun var delvis sande. Asta Nielsen dør først 1972, og selvom hun helst fremstillede de sidste 35 år af sit liv i Danmark som en tid i total glemsel, er det en sandhed med mange modifikationer. Hun både skrev (memoirer, noveller, artikler), blandede sig og gav interview, udstillede sin kunst, og giftede sig som 89-årig under stor pressebevågenhed.

Bogen om Asta Nielsen er den første forskningsbaserede monografi på dansk.

Lektor emerita Lotte Thrane
Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab