29. januar 2008

NFI deltager i EU's ENRICH-projekt

AM 187ENRICH - European Networking Resources and Information concerning Cultural Heritage
(December 2007 – November 2009)

ENRICH er et projekt som er etableret med støtte fra EUs eContentPlus-program. Det er projektets mål at skabe et virtuelt forskningsmiljø med nem adgang til en organiseret digital repræsentation af manuskripter, gamle trykte bøger og andre historiske dokumenter fra mange forskellige europæiske kulturinstitutioner. Dette digitale bibliotek vil blive baseret på et system som kaldes Manuscriptorium. Systemet er allerede i brug på nationalbiblioteket i Tjekkiet.

Projektets partnere råder over ca. 85 % af den mængde af digitaliserede manuskripter som på nuværende tidspunkt er gjort tilgængelige af europæiske nationalbiblioteker. Denne manuskriptsamling vil blive væsentligt forøget ved et tilskud af data fra universitetsbiblioteker og andre institutioner som ejer manuskripter. Projektdeltagerne forventer at mere end 5 millioner sider vil blive digitaliseret i løbet af projektperioden.

Billede fra Manuscriptoriums hjemmeside ENRICH-projektet koordineres af Nationalbiblioteket i Tjekkiet (Národní knihovna ?eské republiky) sammen med to andre tjekkiske institutioner: AIP Beroun Ltd. og CrossCzech a.s. Andre medlemmer af konsortiet er: Oxford University Computing Services (UK), Centro per la comunicazione e l’integrazione dei media, Università degli Studi di Firenze (IT), Matematikos ir informatikos institutas, Vilnius (LT), SYSTRAN, Paris (FR), Biblioteca Nacional de España, Madrid (ES), Biblioteca Nazionale Centrale di Firenze (IT), Vilniaus universiteto biblioteka (LT), Biblioteka Uniwersytecka we Wroc?awiu (PL), Stofnun Árna Magnússonar í íslenskum fræðum, Reykjavík (IS), Universität zu Köln (DE),  Monasterium Projekt, Diözese St. Pölten (AT), Landsbókasafn Íslands – Háskólabókasafn, Reykjavík (IS), Budapesti M?szaki és Gazdaságtudományi Egyetem (HU), Pozna?skie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe (PL) og Nordisk Forskningsinstitut, Københavns Universitet (DK).

Der er i projektet flere associerede partnere, heriblandt Nationalbibliotekerne i Ungarn, Kazakhstan, Moldova, Polen, Rumænien, Serbien, Sverige og Tyrkiet. Hertil kommer Universitetsbibliotekerne i Bratislava, Bukarest og Heidelberg. Antallet af associerede partnere forventes at vokse i løbet af projektperioden.

Nordisk Forskningsinstitut er involveret i alle dele af projektets syv arbejdsopgaver, og instituttet vil dermed både bidrage med et digitaliseret materiale og med ekspertise vedrørende standardisering af metadata.