13. april 2016

Nikolas Coupland tilknyttet NFI som adjungeret professor

Nikolas Coupland. Billede fra Cardiff University.

En af den internationale sociolingvistiks absolut førende skikkelser er de næste fem år tilknyttet Nordisk Forskningsinstitut.

Nikolas Coupland vil fra og med 1. april 2016 og fem år frem være tilknyttet NFI som adjungeret professor i sociolingvistikkens teori og metoder. Coupland blev i 2011 udnævnt til æresdoktor ved Københavns Universitet, og han var i årene 2013–2015 ansat i en halvtidsstilling som forskningsprofessor i sociolingvistik ved NFI.

Ud over sin rolle som stifter og mangeårige redaktør af Journal of Sociolinguistics fremstår han klart som en af disciplinens mest produktive formidlere i kraft af de mange lærebøger og antologier han har været med til at skrive og redigere.

Nikolas Coupland (til højre) ved sin udnævnelse til æresdoktor på Københavns Universitet i 2011.

Som forsker har Coupland i mere end to årtier været en særdeles vigtig inspirator og samarbejdspartner for danske sociolingvister.  I kraft af at han ser globalisering, selvrefleksion og medierne som centrale elementer i samtidens sociolingvistiske praksis, har Coupland udformet en position som både er åben og førende i forhold til nye udviklinger i sociolingvistikken. Hans fortsatte tilknytning til NFI er af største værdi for dansk sociolingvistik.