16. november 2009

Ph.d.-stipendium: Studiet af de nordiske sprog på grundlag af primære kilder

Ph.d.-skolen ved Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet indkalder ansøgninger til 15 ph.d.-stipendier til ansættelse pr. 1. september 2010 for en studieperiode på indtil tre år. Ansøgningsfrist: 4. februar 2010 via det elektroniske ansøgningssystem efond.

Læs mere om stipendierne og ansøgningsproceduren.

Inden for Forskningsområde 7 (Nordisk Middelalderfilologi, Dialektforskning, Navneforskning, Runologi) opslås et ph.d.-stipendium med særlig relevans for Nordisk Forskningsinstitut: Studiet af de nordiske sprog på grundlag af primære kilder.

Dette forskningstema indgår i Nordisk Forskningsinstituts strategiske forskningssatsning vedr. moderne analysemetoder af primære kilder med relation til studiet af de nordiske sprog, nutidige såvel som historiske. Hensigten med det strategiske forskningsinitiativ er at fremme studiet af de samlinger og de projekter, som findes på Nordisk Forskningsinstitut. Ansøgeres projektforslag skal fokusere på mindst et af følgende områder:

• leksikografi
  • dansk talesprog
  • editionsfilologi

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til ph.d.-koordinator, lektor Michael Lerche Nielsen (lerche@hum.ku.dk), tlf. 35 32 85 66.