Dannelse i individualiseringens tidsalder

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Dannelse i individualiseringens tidsalder. / Christensen, Gerd.

I: Kognition & Paedagogik, Bind 24, Nr. 94, 2014, s. 26-34.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Christensen, G 2014, 'Dannelse i individualiseringens tidsalder', Kognition & Paedagogik, bind 24, nr. 94, s. 26-34.

APA

Christensen, G. (2014). Dannelse i individualiseringens tidsalder. Kognition & Paedagogik, 24(94), 26-34.

Vancouver

Christensen G. Dannelse i individualiseringens tidsalder. Kognition & Paedagogik. 2014;24(94):26-34.

Author

Christensen, Gerd. / Dannelse i individualiseringens tidsalder. I: Kognition & Paedagogik. 2014 ; Bind 24, Nr. 94. s. 26-34.

Bibtex

@article{1fb38231df0e4ffaabc349b853be65f3,
title = "Dannelse i individualiseringens tidsalder",
abstract = "Med udgangspunkt i en skitsering af folkeskolens individualiserende tiltag har artiklen til form{\aa}l at diskutere effekten af disse samt de problemer, de potentielt kan aff{\o}de hos den opvoksende generation – p{\aa} s{\aa}vel individ- som samfundsniveau. Her vil artiklen argumentere for, at skolen har glemt sin dannelsesopgave, nemlig at danne demokratiske samfundsborgere. Med udgangspunkt i Klafkis kategoriale dannelsesperspektiv argumenteres der for, at dannelse i denne forstand kan fungere som den sammenh{\ae}ngskraft, der er n{\o}dvendig for at et samfund kan eksistere. Selv om dette kan lyde som en rekurs til 1970erne er dette ikke (n{\o}dvendigvis) tilf{\ae}ldet. I stedet argumenterer artiklen for, at der er tale om et s{\ae}rdeles nutidigt perspektiv med fokus p{\aa} den etiske samfundsborger, der ikke kun har sig selv for {\o}je.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, dannelse, Klafki, individualisering",
author = "Gerd Christensen",
note = "Serie: Etik, f{\ae}llesskab, dannelse",
year = "2014",
language = "Dansk",
volume = "24",
pages = "26--34",
journal = "Kognition & Paedagogik",
issn = "0906-6225",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "94",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Dannelse i individualiseringens tidsalder

AU - Christensen, Gerd

N1 - Serie: Etik, fællesskab, dannelse

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Med udgangspunkt i en skitsering af folkeskolens individualiserende tiltag har artiklen til formål at diskutere effekten af disse samt de problemer, de potentielt kan afføde hos den opvoksende generation – på såvel individ- som samfundsniveau. Her vil artiklen argumentere for, at skolen har glemt sin dannelsesopgave, nemlig at danne demokratiske samfundsborgere. Med udgangspunkt i Klafkis kategoriale dannelsesperspektiv argumenteres der for, at dannelse i denne forstand kan fungere som den sammenhængskraft, der er nødvendig for at et samfund kan eksistere. Selv om dette kan lyde som en rekurs til 1970erne er dette ikke (nødvendigvis) tilfældet. I stedet argumenterer artiklen for, at der er tale om et særdeles nutidigt perspektiv med fokus på den etiske samfundsborger, der ikke kun har sig selv for øje.

AB - Med udgangspunkt i en skitsering af folkeskolens individualiserende tiltag har artiklen til formål at diskutere effekten af disse samt de problemer, de potentielt kan afføde hos den opvoksende generation – på såvel individ- som samfundsniveau. Her vil artiklen argumentere for, at skolen har glemt sin dannelsesopgave, nemlig at danne demokratiske samfundsborgere. Med udgangspunkt i Klafkis kategoriale dannelsesperspektiv argumenteres der for, at dannelse i denne forstand kan fungere som den sammenhængskraft, der er nødvendig for at et samfund kan eksistere. Selv om dette kan lyde som en rekurs til 1970erne er dette ikke (nødvendigvis) tilfældet. I stedet argumenterer artiklen for, at der er tale om et særdeles nutidigt perspektiv med fokus på den etiske samfundsborger, der ikke kun har sig selv for øje.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - dannelse

KW - Klafki

KW - individualisering

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 24

SP - 26

EP - 34

JO - Kognition & Paedagogik

JF - Kognition & Paedagogik

SN - 0906-6225

IS - 94

ER -

ID: 129710487