E-bogen. Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

De skandinaviske lande har endnu ikke oplevet den samme udbredelse af e-bogen og påvirkning af de skandinaviske bogmarkeder som de engelsksprogede lande. Alligevel er der en voksende interesse i e-bøger, ikke mindst i forskning- og folkebibliotekerne.
Denne artikel giver et overblik over de skandinaviske biblioteks- og informationsvidenskabelige skoler og deres forskning og undervisning i e-bøger. De respektive institutioner præsenterer deres aktuelle forskningsinteresser og -perspektiver på e-bøger og digital læsning, og hvorledes e-bøger er integreret i curriculum og uddannelser.
Artiklen ender med at fremhæve fire områder, som artiklens forfattere mener, kalder på yderligere forskning:
• Deep reading og læseoplevelser på digitale læseenheder
• Den fysiske bogkulturs betydning for læsere
• Aftalegrundlaget for udlån af e-bøger og ophavsret i biblioteker
• E-bogens integration med andre teknologier
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling
Vol/bind3
Udgave nummer1
Sider (fra-til)5-19
Antal sider15
ISSN2245-2931
StatusUdgivet - 2014

Bibliografisk note

Elektronisk ISSN 2245-294x

ID: 122434714