Faglitterære fortællinger: Hvad gør de, hvad kan de?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Faglitterære fortællinger: Hvad gør de, hvad kan de? / Eriksson, Rune.

I: Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling, Bind 2 , Nr. 3, 2014, s. 7-18.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Eriksson, R 2014, 'Faglitterære fortællinger: Hvad gør de, hvad kan de?', Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling, bind 2 , nr. 3, s. 7-18. <http://www.ntik.dk/2013/Nr3/Eriksson.pdf>

APA

Eriksson, R. (2014). Faglitterære fortællinger: Hvad gør de, hvad kan de? Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling, 2 (3), 7-18. http://www.ntik.dk/2013/Nr3/Eriksson.pdf

Vancouver

Eriksson R. Faglitterære fortællinger: Hvad gør de, hvad kan de? Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling. 2014;2 (3):7-18.

Author

Eriksson, Rune. / Faglitterære fortællinger: Hvad gør de, hvad kan de?. I: Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling. 2014 ; Bind 2 , Nr. 3. s. 7-18.

Bibtex

@article{b6798bed21904675b9d82667b2900859,
title = "Faglitter{\ae}re fort{\ae}llinger: Hvad g{\o}r de, hvad kan de?",
abstract = "Artiklen fokuserer p{\aa} den litter{\ae}re genre creativenonfiction. P{\aa} dansk har denne genre endnu ikkenoget navn, men p{\aa} baggrund af otte danske v{\ae}rkerinden for genren samt en diskussion af den amerikansketerminologi inden for omr{\aa}det foresl{\aa}s betegnelsenfaglitter{\ae}re fort{\ae}llinger eller alternativtfort{\ae}llende faglitteratur. Med de samme otte v{\ae}rkersom cases unders{\o}ges dern{\ae}st, hvilke elementer genrentypisk best{\aa}r af, samt hvilke hovedkvaliteter denhar at tilbyde l{\ae}serne. Med henblik p{\aa} analysen afelementerne konstrueres en facetmodel, mens hovedkvaliteterneoverfor l{\ae}serne analyseres p{\aa} baggrundaf en teori om l{\ae}seformer. Den f{\o}rste unders{\o}gelseviser, at genren i udpr{\ae}get grad fremtr{\ae}der som enhybrid mellem sk{\o}nlitteratur og faglitteratur, men atden i visse henseender er en radikal genre snarereend en hybrid. I forhold til l{\ae}seren konkluderes det,at genren tilbyder s{\aa}vel faktuel viden om verden som{\ae}stetiske (l{\ae}se)oplevelser, men ogs{\aa} at l{\ae}seren, ikraft af hybridformen, m{\aa} v{\ae}re i stand til at vekslemellem forskellige l{\ae}sestrategier under l{\ae}sningen.Afslutningsvis karakteriseres v{\ae}rkerne i forhold tilvelkendte type- og genrebestemmelser i faglitteraturog sk{\o}nlitteratur.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, faglitter{\ae}re fort{\ae}llinger, faglitteratur, sk{\o}nlitteratur, l{\ae}seformer, litter{\ae}re hybridformer",
author = "Rune Eriksson",
note = "Elektronisk ISSN 2245-294X",
year = "2014",
language = "Dansk",
volume = "2 ",
pages = "7--18",
journal = "Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling",
issn = "2245-2931",
publisher = "Aalborg, Det Informationsvidenskabelige Akademi",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Faglitterære fortællinger: Hvad gør de, hvad kan de?

AU - Eriksson, Rune

N1 - Elektronisk ISSN 2245-294X

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Artiklen fokuserer på den litterære genre creativenonfiction. På dansk har denne genre endnu ikkenoget navn, men på baggrund af otte danske værkerinden for genren samt en diskussion af den amerikansketerminologi inden for området foreslås betegnelsenfaglitterære fortællinger eller alternativtfortællende faglitteratur. Med de samme otte værkersom cases undersøges dernæst, hvilke elementer genrentypisk består af, samt hvilke hovedkvaliteter denhar at tilbyde læserne. Med henblik på analysen afelementerne konstrueres en facetmodel, mens hovedkvaliteterneoverfor læserne analyseres på baggrundaf en teori om læseformer. Den første undersøgelseviser, at genren i udpræget grad fremtræder som enhybrid mellem skønlitteratur og faglitteratur, men atden i visse henseender er en radikal genre snarereend en hybrid. I forhold til læseren konkluderes det,at genren tilbyder såvel faktuel viden om verden somæstetiske (læse)oplevelser, men også at læseren, ikraft af hybridformen, må være i stand til at vekslemellem forskellige læsestrategier under læsningen.Afslutningsvis karakteriseres værkerne i forhold tilvelkendte type- og genrebestemmelser i faglitteraturog skønlitteratur.

AB - Artiklen fokuserer på den litterære genre creativenonfiction. På dansk har denne genre endnu ikkenoget navn, men på baggrund af otte danske værkerinden for genren samt en diskussion af den amerikansketerminologi inden for området foreslås betegnelsenfaglitterære fortællinger eller alternativtfortællende faglitteratur. Med de samme otte værkersom cases undersøges dernæst, hvilke elementer genrentypisk består af, samt hvilke hovedkvaliteter denhar at tilbyde læserne. Med henblik på analysen afelementerne konstrueres en facetmodel, mens hovedkvaliteterneoverfor læserne analyseres på baggrundaf en teori om læseformer. Den første undersøgelseviser, at genren i udpræget grad fremtræder som enhybrid mellem skønlitteratur og faglitteratur, men atden i visse henseender er en radikal genre snarereend en hybrid. I forhold til læseren konkluderes det,at genren tilbyder såvel faktuel viden om verden somæstetiske (læse)oplevelser, men også at læseren, ikraft af hybridformen, må være i stand til at vekslemellem forskellige læsestrategier under læsningen.Afslutningsvis karakteriseres værkerne i forhold tilvelkendte type- og genrebestemmelser i faglitteraturog skønlitteratur.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - faglitterære fortællinger

KW - faglitteratur

KW - skønlitteratur

KW - læseformer

KW - litterære hybridformer

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2

SP - 7

EP - 18

JO - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling

JF - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling

SN - 2245-2931

IS - 3

ER -

ID: 106554902