Fluxus Art Amusement and the Museum of Gags: Objectification and Bafflement, Encounter and Engagement at the Museum

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Fluxus Art Amusement and the Museum of Gags : Objectification and Bafflement, Encounter and Engagement at the Museum. / van der Meijden, Peter Alexander.

I: Nordisk Museologi, Bind 2017, Nr. 1, 06.2017, s. 90-105.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

van der Meijden, PA 2017, 'Fluxus Art Amusement and the Museum of Gags: Objectification and Bafflement, Encounter and Engagement at the Museum', Nordisk Museologi, bind 2017, nr. 1, s. 90-105. <http://www.nordiskmuseologi.org/Gamle%20numre/NM%201%2017.pdf>

APA

van der Meijden, P. A. (2017). Fluxus Art Amusement and the Museum of Gags: Objectification and Bafflement, Encounter and Engagement at the Museum. Nordisk Museologi, 2017(1), 90-105. http://www.nordiskmuseologi.org/Gamle%20numre/NM%201%2017.pdf

Vancouver

van der Meijden PA. Fluxus Art Amusement and the Museum of Gags: Objectification and Bafflement, Encounter and Engagement at the Museum. Nordisk Museologi. 2017 jun.;2017(1):90-105.

Author

van der Meijden, Peter Alexander. / Fluxus Art Amusement and the Museum of Gags : Objectification and Bafflement, Encounter and Engagement at the Museum. I: Nordisk Museologi. 2017 ; Bind 2017, Nr. 1. s. 90-105.

Bibtex

@article{9436e7551bcd4059bd4b71df5cdf6fe1,
title = "Fluxus Art Amusement and the Museum of Gags: Objectification and Bafflement, Encounter and Engagement at the Museum",
abstract = "Fluxus-events genererer kropslig viden som en m{\aa}de at modg{\aa} objektificering som kunst p{\aa}, men museer udstiller tilknyttede genstande ofte alligevel som almindelige kunstgenstande. Ogs{\aa} Fluxus' kritik af kunstinstitutionen vendes p{\aa} hovedet, da Fluxus agerede mod Den hvide kube og dens foruds{\ae}tninger, mens nutidens museumstyper, der spejler sig i oplevelses{\o}konomien eller Web 2.0, er meget mere kompatible med Fluxus' strategier. Artiklen kontrasterer tre typer Fluxusmateriale (dokumentation, udstilling og installation) med nyere eksempler der s{\o}ger l{\o}sninger i forhold til de n{\ae}vnte nye museumstyper og peger p{\aa} fremgangsm{\aa}der der kan v{\ae}re med til at sikre at Fluxus' kritiske dimension bevares. ",
keywords = "Faculty of Humanities, Fluxus, George Maciunas, Tim Etchells, George Brecht, Dial 62761232, BizArt, Carsten H{\"o}ller, Oplevelses{\o}konomi, Museum 2.0",
author = "{van der Meijden}, {Peter Alexander}",
year = "2017",
month = jun,
language = "English",
volume = "2017",
pages = "90--105",
journal = "Nordisk Museologi",
issn = "1103-8152",
publisher = "Museumshoejskolen",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Fluxus Art Amusement and the Museum of Gags

T2 - Objectification and Bafflement, Encounter and Engagement at the Museum

AU - van der Meijden, Peter Alexander

PY - 2017/6

Y1 - 2017/6

N2 - Fluxus-events genererer kropslig viden som en måde at modgå objektificering som kunst på, men museer udstiller tilknyttede genstande ofte alligevel som almindelige kunstgenstande. Også Fluxus' kritik af kunstinstitutionen vendes på hovedet, da Fluxus agerede mod Den hvide kube og dens forudsætninger, mens nutidens museumstyper, der spejler sig i oplevelsesøkonomien eller Web 2.0, er meget mere kompatible med Fluxus' strategier. Artiklen kontrasterer tre typer Fluxusmateriale (dokumentation, udstilling og installation) med nyere eksempler der søger løsninger i forhold til de nævnte nye museumstyper og peger på fremgangsmåder der kan være med til at sikre at Fluxus' kritiske dimension bevares.

AB - Fluxus-events genererer kropslig viden som en måde at modgå objektificering som kunst på, men museer udstiller tilknyttede genstande ofte alligevel som almindelige kunstgenstande. Også Fluxus' kritik af kunstinstitutionen vendes på hovedet, da Fluxus agerede mod Den hvide kube og dens forudsætninger, mens nutidens museumstyper, der spejler sig i oplevelsesøkonomien eller Web 2.0, er meget mere kompatible med Fluxus' strategier. Artiklen kontrasterer tre typer Fluxusmateriale (dokumentation, udstilling og installation) med nyere eksempler der søger løsninger i forhold til de nævnte nye museumstyper og peger på fremgangsmåder der kan være med til at sikre at Fluxus' kritiske dimension bevares.

KW - Faculty of Humanities

KW - Fluxus

KW - George Maciunas

KW - Tim Etchells

KW - George Brecht

KW - Dial 62761232

KW - BizArt

KW - Carsten Höller

KW - Oplevelsesøkonomi

KW - Museum 2.0

M3 - Journal article

VL - 2017

SP - 90

EP - 105

JO - Nordisk Museologi

JF - Nordisk Museologi

SN - 1103-8152

IS - 1

ER -

ID: 181945413