Fortællinger mellem erindring og forventning: Selvfortællingen som meningsforhandling, forskelsmarkør og uddannelsesmotivation blandt kommende lærere

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

  • Tine Brøndum
Gennem narrative biografiske interview undersøger afhandlingen en række lærerstuderendes fortællinger, skoleerindringer og forventningshorisonter. Med en særlig interesse for in- og eksklusionsbevægelser og normer i kulturelle fællesskaber afdækker afhandlingen, hvordan studerendes skoleerindringer gennem selvfortællingen får betydning for fremadrettede uddannelses-motivationer og forventningshorisonter. Herunder afsøges det, hvordan selvfortællinger medierer fortid og fremtid, og hvordan de studerendes møde med læreruddannelsens overordnede kultur griber ind i deres selvfortælling. I undersøgelserne af de studerndes møde med læreruddannelsen sættes der særligt fokus på modulet Almen dannelse: KLM (kristendom, livsanskuelse og medborgerskab).
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedSyddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskab
Antal sider313
ISBN (Elektronisk)978-87-93496-17-0
StatusUdgivet - 26 feb. 2017

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 321796154